Underlätta kundens betalning för att öka försäljningen

Med omnikanal kan detaljhandeln fånga upp alla kunder. Men det gäller också att ge ett omnierbjudande för betalningar, allt för att optimera försäljningen.
Text: Thomas Karlsson
Annons:

Undersökningen och rapporten Sverige betalar, som är gjord i samarbete med Länsförsäkringar bank, SEB, Svensk Handel och PayEx visar hur utvecklingen inom betalmarknaden under de senaste åren har påverkat svenskarnas betalvanor och betalattityder.

I vissa fall är förändringarna stora. Betalbeteenden som varit självklara i decennier har förändrats markant under de senaste fem åren.

Kort leder betalningsligan. Men det är lika många kunder som varje vecka använder sig av betalappar som betalar med kontanter, 25 procent.

Swish är den största betalappen med 6 miljoner användare.

Men svenskarnas betalvanor kommer att påverkas ytterligare av kommande faktorer som den fortsatta etableringen av internationella betaltjänster som Samsung Pay och Apple Pay, det nya betaltjänstdirektivet (PSD2), utvecklingen av infrastruktur för kontaktfria betalningar och biometriska betalningar.

 

Läs mer om PayEx butikskonto här.

– Det viktiga är att handeln kan erbjuda alla typer av betalningar i alla kanaler, säger Niklas Levin, försäljningschef på PayEx.

Det pågår en stor förändring i konsumenternas köpbeteende, något som sätter press på handeln att anpassa sig. När kunderna ställer allt större krav på att kunna shoppa när, var och hur de vill så erbjuder allt fler detaljhandlare ett omnikanalupplägg, där tanken är att kunden ska få tillgång till samma sortiment, samma priser och samma köpupplevelse oavsett vilken kanal de handlar i.

– Fram tills nyligen har butikskedjorna haft många olika köpkanaler som egentligen har fungerat som separata handelsplatser. Nu måste man se på det som en enda enhet, som det gäller att få ihop på alla plan, säger Niklas Levin.

Kundernas krav på att kunna shoppa på samma sätt oavsett kanal, gäller i hög grad även betalningar. Därför är det viktigt att de olika kanalerna stödjer varandra, så att det blir enkelt för kunden att handla, betala, få leverans och eventuellt returnera på det sätt man vill.

– Kunder som handlar på nätet kan välja många olika betalningsmedel – med kort, presentkort, via konto eller med faktura, konstaterar Niklas Levin.

– Men det är lika viktigt att erbjuda valmöjligheter i fysiska butiker, inte bara kort eller kontanter.

Betalapparna har kommit starkt på senare tid och det är i dag bland konsumenterna lika vanligt att betala med en app som med kontanter. Swish är den största betalappen, och allt fler butiker och kedjor låter kunderna betala via Swish Handel. Digitala plånböcker, digitala presentkort och värdekoder är andra exempel på alternativa betalningar.

Niklas Levin ser flera möjligheter att erbjuda enhetliga betalningar oavsett kanal.

– Det är vanligt att e-handelskunden loggar in på sajten, där alla uppgifter om kunden finns lagrade. Men det borde vara lika viktigt att få butikskunden att checka in på sitt personliga konto – ett slags butikskonto, säger Niklas Levin.

Här skulle alla uppgifter om kunden finnas, förutom köpstatistik också uppgifter om konton, betalpreferenser med mera för att underlätta betalningen så mycket som möjligt.

– Om kunden föredrar att betala med faktura ska detta komma upp som förstahandsval – man ska utgå från varje enskild konsument och inte från vad butiken tycker är enklast.

Butikssäljare som gör avslutet direkt på butiksgolvet med mobila betalterminaler, istället för att skicka kunden till en kassakö, tror Niklas Levin vi kommer se mycket mer av framöver.

– Alla sätt som underlättar för kunden att betala är positiva, det ökar försäljningen, säger han.

 

PayEx är en heltäckande betalningsleverantör som erbjuder effektiva betalningslösningar i alla kanaler. Vi är ett helägt dotterbolag till Swedbank och har sedan starten 1972 underlättat för våra kunder att ta betalt, oavsett situation.

Läs mer om PayEx här och om PayEx butikskonto här.

 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...