Tillväxt både online och i butik – bakom kulisserna på Cerveras lyckade omnikanal

Under Black Friday förra året femdubblades Cerveras e-handel jämfört med föregående år, med bibehållen butiksförsäljning. Cerveras lyckade satsning på omnikanal har hjälpt till att lyfta omsättningen, skapat nya synergier och gett kunderna en bättre köpupplevelse.
Annons:

– För vår del handlar det om att erbjuda en effektiv samverkan mellan Cerveras olika system, säger Tomas Holm, vd och medgrundare av Cerveras affärssystempartner WH Group.  

För drygt två år sedan rullade Cervera ut första versionen av en ny systemlösning som binder samman e-handel, fysiska butiker och logistiken bakom. Affärssystemet Visma Business finns i grunden för ett sömlöst system med kunden i fokus. WH Group har samarbetat med Cervera under många år och utvecklar omnikanallösningen i samarbete med övriga systemleverantörer.  

Resultatet har inte låtit vänta på sig. Omsättningen har ökat rejält. En stark omnikanallösning bidrar också till försäljningen i kedjans fysiska butiker, där e-handeln hjälper till att driva affärer i butik. 

– Vi ser tydligt att e-handeln hjälper till att driva omsättningen i butik. Under vissa veckor har upp till 20% av butiksomsättningen relaterats till onlinereservationer. När kunden väl är i butiken ökar också merförsäljningen på plats, säger Andrew Golrang, IT- och affärsutvecklingschef på Cervera.

Tomas Holm, vd och medgrundare av WH Group.

Läs mer om hur Cervera lyckats öka omsättningen i både butik och på nätet. Ladda ner hela caset på whgroup.se (länk)

Lösningen har utvecklats enligt principen Best of Breed, där styrkan hos varje system utnyttjas optimalt. Affärslogiken hålls i affärssystemet, och genom kraftfulla integrationer mellan affärssystem, betallösning, CRM, e-handel och tredjepartslogistik kan effektiva flöden skapas. Det ger en mängd fördelar, inte minst när det handlar om sådant som att optimera sortimentet, effektivisera varuflödet, förbättra kundupplevelsen och öka konverteringsgraden både i butik och online 

– Cervera har en offensiv strategi med fokus på sälj och kundupplevelsen. Vårt jobb är att möjliggöra den strategin från systemsidan. Affärssystemet måste därför utvecklas för att inte bara hantera standardiserade processer utan utformas för att på riktigt stödja kundens affärsmål. En framgångsfaktor är den inneboende flexibiliteten i affärssystemet Visma Business. Det gör att vi i princip kan säga ja till det mesta Cervera vill åstadkomma, säger Tomas Holm. 

WH Group ser till att systemet också är redo för framtiden och gör förändringar hela tiden. Något som uppskattas av Cervera. 

– Jag älskar och hatar att ni är så flexibla, säger Andrew Golrang med glimten i ögat.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...