Ta betalt på butiksgolvet för att ge kunden en bättre köpupplevelse

Låt kunden checka in i butiken, ge möjlighet att betala utan kassor och följ kunden i samtliga kanaler för att ge bästa köpupplevelsen.
Text: Thomas Karlsson
Annons:

Betalningslösningar i alla kanaler

  • PayEx är en heltäckande betalningsleverantör som erbjuder effektiva betalningslösningar i alla kanaler.
  • Det är ett helägt dotterbolag till Swedbank och har sedan starten 1972 underlättat för sina kunder att ta betalt, oavsett situation. 

Läs mer om PayEx butikskonto här.

Möjligheterna är många att skapa smidiga betalningsmöjligheter för konsumenterna – allt för att öka försäljningen.

När konsumenterna hoppar och blandar mellan olika shoppingkanaler – i både fysiska och digitala butiker, förväntar de sig att betalningsmöjligheterna är samma.

– Tekniken finns men det är först när kunderna börjar efterfråga olika betalsätt som det verkligen skrider till handling i handeln, säger Mikael Hellberg, produkt- och affärsutvecklingschef på PayEx.

Ett sätt att skapa en köpupplevelse är att samla alla uppgifter om kunden, exempelvis tidigare inköpsmönster, nivå på lojalitetsprogram, favoritvaror och betalningspreferenser.

– Det är vanligt i e-handeln, när kunden loggar in så kan erbjudandet för såväl sortiment, betalning och leverans anpassas för just den kunden, säger Mikael Hellberg.

Men han konstaterar att det är svårare i butikshandeln, där kunden oftast inte identifieras förrän tidigast i kassan – om ens då.

– Om man kan få kunden att checka in även i den fysiska butiken så kan butiksbesöket bli både smidigare och mer inspirerande.

Mikael Hellberg konstaterar att dagligvaruhandeln har kommit en bit på väg med sina självskanningssystem.

– Men det finns mycket mer att göra, exempelvis borde kunden kunna checka ut med handskannern direkt, utan att behöva göra det sista betalningsmomentet om alla uppgifter om konton med mera finns inlagda.

Andra sätt att identifiera kunden redan vid butiksentrén är genom RFID- eller bluetooth-tekniken. Något som Amazon använder i sina helt kassafria butiker Amazon Go.

– Eller varför inte genom igenkänningsskanning, på samma sätt som man gör med bilar i parkeringshus eller på färjor, säger Mikael Hellberg.

Att behöva öppna appar, logga in med pinkoder med mera är inte så smidigt, menar han

– Det måste finnas enklare vägar att gå. Exempelvis sy in de vanligaste betalsystemen på ett sömlöst sätt i betalsystemen, där uppgifterna sedan ligger lagrade.

Mikael Hellberg tror inte att det nya GDPR-regelverket är något hinder för utvecklingen.

– Tvärt om, GDPR är positivit. Det ger konsumenten trygghet i att de äger sin data. Jag tror att kunderna är villiga att testa nya saker, och kommer att lämna ifrån sig uppgifter, när de vet att företagen måste sköta sig.

Det viktiga är att det är en smidig kundresa, där det måste finnas ett mervärde för konsumenten, exempelvis att det blir enklare att betala.

– Vi på PayEx har stor erfarenhet av betalfrågor och vill gärna vara med i förändringsarbetet.

Läs mer om PayEx här

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...