Sommarförsäljning: Extra boxar säljer glass i stora lass

Maffiga exponeringar skapar alltid bra försäljning. Det gäller också glass, där en extra box eller skåp triggar impulsförsäljningen.
Text: Thomas Karlsson
Annons:

På Pressbyrån Marievik i Stockholm drar glassförsäljningen igång på riktigt när vårsolen värmer i början av april. När kedjan dessutom körde en tre veckor lång kampanj med all glass för halva priset var det få kunder som kunde avstå ett impulsköp.

– Vi laddade med två extra glassboxar och skyltade upp i hela butiken, berättar butikschefen Anders Svensson.

Det innebar glass i sex olika frysar, varav tre mitt i huvudstråket direkt innanför entrén.

Efter att kampanjen var över så rullade glassförsäljningen vidare hos Pressbyrån Marievik.

– Även om intresset självklart ökar vid fint väder så har vi riktigt bra snurr i glassdiskarna hela sommaren. Men det är viktigt att tänkta på var man ställer glassboxarna – helst direkt innanför entrén.

Förutom att det säljs mycket klassiker ur sortimentet så är intresset stort för nya sorter, som sockerfritt, proteinrikt, veganskt och glutenfritt.

– Många kunder är väldigt medvetna om vad de äter och frågar efter de här produkterna om vi inte har hunnit få in dem, säger Anders Svensson.

På Ica Favoriten i Åkersberga utanför Stockholm har man laddat för en ny rekordsäsong för glassen.

– Förra året slog alla rekord, vi hade till och med sålt mer glass om bara tillverkarna hade kunnat leverera, säger kolonialvaruchefen Thomas Carlsson.

Men glass är inte bara en sommarvara här, försäljningen rullar på bra året runt. Framför allt beroende på skopglassen.

– De nya lite lyxigare premiumglassarna har tagits väl emot av kunderna, påpekar Thomas Carlsson.

Totalt står glassförsäljningen för nära två procent av butikens omsättning, vilket måste ses som en bra siffra.

– Vi har många glassdiskar och exponerar glassen både vid frysavdelningen och i kassalinjen. Det gör att kunderna får upp ögonen för glassen och det ökar försäljningen, säger butikschefen Johan Roth.

– Om vi bara hade plats så skulle vi gärna ta in ännu flera skåp och boxar.

– Vi är inte rädda att plocka in fler nya märken, det ökar intresset för hela kategorin, säger han.

Thomas Carlsson påpekar att det är viktigt att alltid hålla diskarna välfyllda.

Dessutom jobbar butiken mycket med kampanjer på glass och emellanåt också med multipriser.

– Det bidrar till att öka försäljningen.

 

Läs mer om Freezing Good här

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...