Foto: Taitlyn x Kaylee Jaiy, @thejaiytwins

Så når du ut till Generation Z – framtidens stora konsumentgrupp

Generation Z är nästa stora konsumentgrupp. Men vad förväntar den sig av just ditt varumärke? Facebook har tillsammans med YouGov tagit redan på saken.
Annons:

För Generation Z har det aldrig funnits någon tydlig gräns mellan online- och offlinelivet, och det är mer regel än undantag att ständigt hålla koll på WhatsApp-chattar och Instagramflöden. Det är den första generationen som är uppvuxen med mobil uppkoppling och sociala medier, vilket skapar stora möjligheter för företag som vill nå ut med sina budskap och produkter.

– Det blir allt viktigare att tala med dem, snarare än till dem. Som vi kan se i allt från influencers till rörelser som #fridayforfuture så är Generation Z även intuitiva marknadsförare själva. Ni är alltså på deras hemmaplan, så undvik en taktik som inte är genuin. Då är risken stor att ni som marknadsförare blir genomskådade, säger Johnas Liljegren, Head of E-commerce på Facebook i Sverige.

Alice Stenlöf, @alicestenlof

Generation Z brinner för hållbarhet och social rättvisa och har en stark tro på att de kan förändra världen till det bättre. Facebooks och YouGovs undersökning visar att hela 62 procent i gruppen anser sig ha potential att påverka världen. Det innebär också att de har mycket högre krav – och förväntningar – på företag.

– Som alla relationer bygger denna på förtroende, nyfikenhet och att hitta saker man har gemensamt. Det kan gälla identitet, aktivism och community, men även produkter och shopping, säger Johnas Liljegren.

Genuina värderingar

Därför råder han alla företag att genuint grunda sina värderingar och ställningstaganden i organisationen och produkten.

– Och det går inte att bara luta sig på exempelvis miljöfrågan för att bygga värde i sitt varumärke eller öka försäljningen, utan man måste även bli bra på upptäckt. 

67 procent i Generation Z tycker att det finns för många val online – och förväntar sig att produkter och varumärken som passar dem istället hittar dem.

– Här gäller det att tydligt kommunicera värde och varumärkesidentitet för olika individer, vilket gör att man måste nyttja datadriven marknadsföring och kreativ produktion på ett nytt sätt. Görs detta bra kan man nå nätverkseffekter som kan leda till väldigt snabba försäljningsökningar. Det är därför vi ser specialiserade varumärken inom ehandel som tar stora marknadsandelar av etablerade kategoriledare.

Rasmus Kolbe, @lakserytteren

Formar framtiden för oss alla

Covid-19-pandemin slog till mitt i en formativ tid för Generation Z, då många befinner sig mitt i utbildningar eller i början av karriären. Det har gjort att de är en av de grupper som har förändrats mest under det senaste året – och i takt med att de omdefinierar sin syn på allt från identitet till omvärlden formar de framtiden för oss alla.

– Vi ser en förstärkning av beteendet hos Generation Z. Till exempel säger 55 procent att de har fokuserat på att lära sig en ny färdighet sedan Covid-19-utbrottet, säger Johnas Liljegren.

Just anpassningsförmågan är en styrka hos Generation Z, och globalt sett är de mer inriktade på att behålla beteenden som de har skaffat sig eller förstärkt under pandemin, än vad genomsnittet är. De menar till exempel att de även i fortsättningen kommer att använda sig mer av onlineplattformar för utbildningar, se på fler onlinevideor och spendera mer tid på fritidssysselsättningar och hobbyer.

Ett sätt att nå ut till Generation Z är till via partnerskap med organisationer som delar samma ambitioner, intressen eller åtaganden, men då är det A och O att varumärket verkligen levererar.

– Det företag ofta gör är att skaffa sig en plats i en grupp eller sammanhang, vilket de tidigare främst gjort via sponsorskap och varumärkesambassadörer. Att köpa sig plats i publikens flöden via influencers är möjligt, men blir bara riktigt bra om ni delar ett intresse eller passion för en produktkategori eller ett ämne. Vi kallar influencers för content creators för att de ofta har kunskap och trovärdighet inom sina ämnen. Gå in i dessa samarbeten och ha i åtanke hur ni kan komplettera varandra gällande  produkt, kunderbjudande eller kommunikation, avslutar Johnas Liljegren.

Läs mer om Generation Z här

Källa: "Meet the Future" by YouGov (Facebook-commissioned online survey of 9,038 people ages 18–25 in DE, DK, FR, GB, NO, SE who use Facebook  or Instagram), Aug 2020.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...