Så får du din e-handel att växa: Bli din egen värsta konkurrent

Gamla – och nya – sanningar gäller inte alltid för att få snurr på e-handeln. Mediabyrån TBS levererar tre konkreta tips för att sälja mer på nätet. – Traditionell annonsering ökar intresset för online, säger Peter Forsman, rådgivare på TBS.
Text: Lars Welin
Annons:

Detta är TBS Mediabyrå

  • TBS är en fristående mediebyrå med fokus på detaljhandel som under drygt 25 år gett rådgivning till kunder hur de på bästa sätt ska nå ut med sitt budskap i olika kanaler.
  • Tjänsterna handlar om effektiva medieinvesteringar där alla upplägg granskas utifrån komponenterna strategi, media och analys.
  • Företaget har ett 20-tal medarbetare i Stockholm, Göteborg och Malmö.
  • TBS Mediabyrå publicerar varje år Detaljhandeln mediebarometern som kartlägger och analyserar trenderna inom detaljhandel och kommunikation.

Läs mer om TBS här 

Uttalandet ovan sticker ut. Peter Forsman är analytiker och rådgivare på TBS Mediabyrå och är speciellt inriktad på att kvantifiera de synergieffekter som uppstår i kombinationen av marknadsföring i olika kanaler. Han har även grundat mobilspelsbolaget Lingo och vinprovningsappen Oak.

De senaste slutsatserna kring medierådgivning i samband med e-handel sammanfattar Peter Forsman i tre konkreta tips:

  1. Offline-anonnsering stärker online.
  2. Öka kundbasen med lågengagerade konsumenter.
  3. Bli din egen värsta konkurrent.


Första slutsatsen väcker uppmärksamhet: Traditionell marknadsföring, så kallad räckviddsannonsering i exempelvis tidningar, stärker nyckelfaktorer för framgång online.

– Det finns ett klart samband där offline-marknadsföring stärker online, framhåller Peter Forsman.

TBS undersökningar visar att offline-annonsering inte bara driver mer trafik, utan bidrar även till att öka online-annonseringens effekt , genom bland annat högre click through-rate och bättre konverteringsgrad.

– Det kan handla om så mycket som 30 procent mer. Dessutom bidrar det i förlängningen till bättre ranking på nätet.

Peter Forsman vill även slå ett slag gör att bredda kundbasen på nätet – i form av att engagera lågengagerade kunder.

Vad innebär det?
– Fysisk handel lever mycket på att man lockar många så kallade lågengagerade kunder, de utgör kanske halva kundkretsen i en butik. Visserligen köper engagerade kunder mer, men lågengagerade står ändå för runt 40 procent av omsättningen. Traditionellt har dock e-handeln ofta inriktat sig på aktiva, intresserade och engagerade kunder.

Här finns alltså en potential för nätaktörer att växa och detta kan man göra genom bland annat räckviddsannonsering.

– Varumärkeskännedom är nyckeln för att nå de lågengagerade kunderna och det gäller att välja medier som tv, direktreklam, dagspress och utomhusreklam där budskapet går fram, konstaterar Peter Forsman.

Många e-handlare upplever också att de ständigt utmanas av utstickare som plötsligt dyker upp. Här har Peter Forsman en minst sagt uppseendeväckande uppmaning för att möta detta fenomen.

– Bli din egen värsta konkurrent.

Hur ska man kunna göra det?
– Starta själv en uppstickare, exempelvis inom lågpris eller premium. Som etablerad butikskedja med e-handel kan du ju enkelt utnyttja din egen infrastruktur och bredda utbudet.

Att bygga en ny handelsplats på nätet och dra nytta av teknik och logistik som redan finns skapar merförsäljning och håller dessutom oönskade konkurrenter borta.

TBS har nyligen lanserat ett nytt verktyg för att e-handlare enkelt ska kunna utvärdera sin potential på nätet.

– Vi kallar den Tillväxttermometern och tanken är att man snabbt ska få svar på hur hemsidan fungerar tekniskt, visuellt och kommunikativt, säger Peter Forsman.

Vill du få en snabbcheck på din hemsida? Klicka här för att komma till TBS Tillväxttermometer. 

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...