Reklambladet är dagligvaruhandelns styrka

Direktreklam är den främsta metoden för livsmedelsbutiker som vill nå ut. För ICA-handlaren och köpmannen Thomas Börjesson i skånska Löddeköpinge är helgutdelning en självklarhet.
Annons:

Postnord inför varannandagsutdelning

Enligt Postnord införs nu en arbetsmodell som innebär att direktreklam

får en utdragen utdelning (måndag–tisdag istället för enbart måndag, beroende på i vilket område du bor). Därmed är risken stor att veckans reklamblad inte ligger i lådan förrän tisdag eftermiddag.

Varje helg delar ICA Maxi i Löddeköpinge ut reklamblad till 30 000 hushåll i västra Skåne. Målet är att nå ut med kommande veckas bästa erbjudanden och få kunderna att välja dem framför konkurrenterna.

Tajmingen är långt ifrån en tillfällighet. I stället för att använda sig av postgången engageras Svensk Direktreklam (SDR) för att nå ut redan under helgen.

– Jag tror att våra kunder har mer tid att stanna upp och ta in våra erbjudanden på helgerna, säger Thomas Börjesson.

Det är ett sätt som man har använt sig av i många år och Thomas Börjesson är nöjd med utfallet – kunderna återvänder och många förväntar sig att få bladet i lådan just under helgen.

Thomas Börjesson, ICA Maxi Löddeköpinge

– Tittar vi på siffror och försäljning faller det ut rätt bra. För oss i dagligvaruhandeln är reklamutskicken en styrka, säger Thomas Börjesson,

I utgivningsområdet är det få som avböjer reklamutskick. En stor del i det tror han har att göra med SDR och deras arbete med att göra reaklamutskicken relevanta.

– SDR har lyft sig rejält de senaste åren. De är duktiga på att se till kunderna och deras behov.

Rutinen att skicka ut postala reklamblad på helgerna är basen i marknadsföringen.

– Vi arbetar också med digitala erbjudanden som komplement. Men det är bra att kunden på förhand vet när Maxis reklamblad kommer. Jag skulle exempelvis inte vilja ha ett utskick en tisdag. Då är veckan igång och många familjer har fullt upp med annat.

 

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...