Rätt skyltning kan fördubbla försäljningen

Rätt utformade skyltar fungerar som "tysta säljare" som hjälper personalen att öka försäljningen. ”Skyltar med bilder ger bäst effekt”, säger Espen Terland på XXL som centraliserat skyltarbetet för sportkedjans 57 nordiska butiker.
Annons:

Från inkastare till beslutare

Butikens skyltar har många olika funktioner. Läs mer om säljande skyltar här.

Åtta av tio köpbeslut tas först i butiken. Två av tio kunder har en kom ihåg-lapp. Med tydlig och säljande skyltning kan försäljningen fördubblas. Då gäller det att det finns en tydlig och säljande skylt som hjälper konsumenten att ta beslutet.

Erik Modig, ekonomie doktor och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, ser två huvudsakliga funktioner för skyltar:

– För det första handlar det om att hjälpa kunderna att orientera sig i butiken. Här beror vikten av skyltar på butikens komplexitet, förändring av sortiment samt hur vana kunderna är av butiken. Är det en butik som besöks ofta, som en matvarubutik, lär sig oftast kunderna orientera utan skyltar. Men om det är butiker som man besöker mer sällan eller kommer en första gång till blir skyltar viktigare.

– Och om butiken är stor och svår att hitta i eller om sortimentet byter plats eller byts ut ofta behövs skyltar i högre utsträckning för att kunderna ska känna att de kan göra en effektiv shopping, säger Erik Modig.

Den andra funktionen för skyltar är ett verktyg för att påverka kunderna vad de handlar.

– En stor skylt drar automatisk till sig uppmärksamhet, framförallt om den placeras på olika ställen eller på nya, kreativa sätt. Då kan man påverka försäljning för de varorna.

Större skyltar med röd färg associeras oftast till rea eller lågt pris/erbjudande, även om det inte är det.

– Då kan de användas för att driva priserbjudanden. Samtidigt, om dessa skyltar överanvänds kommer det påverka den generella uppfattningen av butiken och den kan uppfattas som ett budgetval även om den inte är det, säger Erik Modig och tillägger:

– Budgetbutiker som säljer främst på pris kan förmedla sin butikimage med just stora skyltar.

För sportkedjan XXL är just pris och produkt viktigast för att sticka ut i den tuffa konkurrensen i sportbranschen. Och då är skyltarna viktiga för att kommunicera att man håller låga priser.

– Vi trycker omkring tre miljoner skyltar om året i våra butiker, från A4-skyltar eller mindre till stora plakat, säger Espen Terland, IT-chef på XXL.

Sedan 2013 jobbar kedjan med ett system från Shoppa, som innebär att man centralt skapar fram mallar för olika skyltar, lägger färdiga kampanjer och tar fram bilder, som sedan enkelt kan användas för kedjans 57 butiker i Norge, Sverige och Finland.

Varuhusen kan plocka upp en aktuell kampanj och skriva ut de skyltar de behöver, eller enkelt söka på enskilda produkter och skapa en skylt enligt färdiga mallar.

– Centraliseringen av hela skylthanteringen ligger i linje med vår affärsidé att utnyttja stordriftsfördelar. Största delen av jobbet görs centralt, butiken ska använda så lite tid som möjligt på kontor och lager och istället vara ute i butiken och träffa kunderna, säger Espen Terland.

Tidsbesparingen ser han som en av de största fördelarna med det nya systemet. En annan är möjligheten att använda bilder, alla bilder som finns online är också tillgängliga att använda offline.

– Mellan 80 och 90 procent av alla produkterna i butikerna har en skylt med bild, även de allra minsta skyltarna, säger han.

Att använda skyltar med bilder ger väldigt stor effekt, menar Espen Terland.

– Det blir enkelt för kunderna att se att priset gäller för just den varan, och det underlättar för medarbetarna i butikerna att de sätter prisskyltarna vid rätt produkter.

Än så länge arbetar XXL uteslutande med analoga skyltar men man överväger att investera även i digitala.

– Det handlar både om digital signage och elektroniska hylletiketter, där priserna nu börjar gå nedåt, säger Espen Terland.

– Det viktiga är att vi kan fortsätta kommunicera med våra kunder på ett enkelt med slagfärdigt sätt.

Läs mer om säljande skyltystem.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...