Maten ligger i fronten när näthandeln utvecklas: ”Förmågan att leverera helt avgörande”

Näthandeln står i dag bara för 1,5 procent av våra matinköp. Men mycket tyder på att det ändras radikalt de närmaste åren. ”När maten väl migrerar till nätet kommer det att påverka all handel”, menar Mia Brunell Livfors, vd för Axel Johnson AB, som talar på D-Congress, mötesplats för digital handel, den 8 mars.
Annons:

D-Congress

Nordens ledande mötesplats för digital handel

Arrangeras: 8 mars på Svenska Mässan i Göteborg.
Utställare: 120.
Deltagare: 2 000.     Seminarier: 40 talare på sex scener. 

Boka din biljett till D-Congress: https://shop.dhandel.se/
Läs mer om D-Congress: www.dcongress.se

Utvecklingen inom livsmedelssektorn står i fokus på D-Congress 2018 som arrangeras av Svensk Digital Handel i samarbete med Svensk Handel och Svenska Mässan.

Mathandeln har ofta lett paradigmskiften: t ex när livsmedel började säljas i stora supermarkets utanför städerna hängde övrig detaljhandel på.

När det gäller näthandel är det annorlunda. Där verkar maten vara sist ut.

- Men samtidigt är det maten som står för den största volymen inom detaljhandeln. Det kommer att påverka hur resten av handeln utvecklas, säger Mia Brunell Livfors.

Hon har en nyckelposition som VD i Axel Johnson-sfären med helägda varuhuskedjan Åhléns och som huvudägare i Axfood med butiker som Willys, Hemköp och Tempo.

På senare tid har Axel Johnson köpt upp onlineföretag som Middagsfrid och Mat.se och blivit delägare i Matsmart. Samtidigt har flera varuhus lagts ned.

- Vi tror på fysiska butiker i kombination med det digitala. Och det är det inte bara vi som gör: Amazon köpte till exempel Whole Foods nyligen, en amerikansk dagligvarukedja med ca 500 butiker.

- Däremot tror vi att butikernas roll förändras, från att vara platser för transaktion till att samtidigt vara platser för upplevelse. Detta jobbar vi mycket med, förklarar Mia Brunell Livfors.

Hon ser en stor potential i den så kallade "omni-effekten".

- Av den enkla orsaken att det är så kunderna i de allra flesta fall vill ha det.

- Utmaningen är att hitta rätt balans mellan fysiska butiker och rätt e-handelserbjudande, och hur de ska kombineras så att kunden upplever det som en samlad upplevelse.  

Inom all e-handel ställer kunderna allt högre krav på bekvämlighet och leverans. Och maten måste ju vara färsk när den kommer fram. Hur tänker du dig att lösa det logistiska problemet med the last mile?
- Det är klart att mat är lite extra utmanande eftersom den levereras i tre temperaturzoner och med höga livsmedelssäkerhetskrav, konstaterar Mia Brunell Livfors.

- Vi tror att förmågan att kunna leverera till kunden på kundens villkor är helt avgörande. Vi testar många olika alternativ för detta, allt från egna bilar till click-and-collect. 

Du själv har erfarenhet från flera branscher, bl a som tidigare VD i Kinnevik och som nyvald ordförande i IT-leverantören Dustin. Hur het skulle du säga att näthandeln är när du jämför olika branscher?
– Den transformation som handeln nu går igenom har media redan gått igenom, vilket vi jobbade mycket med på Kinnevik. Jag tycker handel är en oerhört spännande bransch, och just nu en särskilt spännande tid. 

– Jag brukar säga att handeln kommer att förändras mer de kommande tio åren än de senaste hundra.

Vad förväntar du dig av årets D-Congress?
– Med tanke på allt som händer ser jag mycket fram emot D-Congress. Det blir ett bra tillfälle att både lyssna och testa våra tankar.

Läs mer om D-Congress här.

Boka din biljett till D-Congress här.

 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...