Indiska sätter stilen i analoga kanaler: ”Ger en bra tidningskänsla”

Indiska är mitt i ett offensivt förändringsarbete i en turbulent modehandel – och då testas flera vägar i marknadsföringen. Förra året tog kedjan in ODR i sin mediemix – med tydliga resultat.
Annons:

Läs mer om effektiv marknadsföring

I senaste numret av På Direkten kan du läsa om:

  • Bananen som kraftfullt verktyg
  • Trender att ha koll på
  • Tema: Så lite märks ditt varumärke
  • Hyllad kundtidning där papper är själva grejen

...och mycket mer.

Läs på Direkten här

Vid förra sekelskiftet reste Matilda Hamilton till Indien och kom hem till Stockholm med inredning som ansågs mycket exotisk, det blev starten till Indiska.

1901 öppnade hon den första butiken på Regeringsgatan i Stockholm. På 50-talet tog familjen Thambert över och introducerade kläder i sortimentet.

Men det senaste årtiondet har varit tufft för klädkejdan som kämpat med lönsamheten.

För två år sedan kom räddningen i form av Karin Lindahl som köpte Indiska från familjen Thambert och det pågår fortfarande ett stort arbete med att bygga en långsiktigt lönsam kedja.

För henne handlar dagens utmaning om att få folk att gå från kännedom till köp. Indiska är ett folkligt varumärke som 98 procent av svenskarna känner till.

– Vi måste modernisera varumärket utan att tappa bort själen. Locka tillbaka alla kunder som har en kärlek till Indiska – men också hitta nya kunder, säger Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska.

Dessutom brottas hon med frågor som hela modebranschen står inför.

​Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska, tror på en kombination av digital och analog marknadsföring. ”Man får inte glömma bort den räckvidd som analoga medier kan ge”, säger hon.

– Att hitta kombinationen av hur fysisk butik och online kan förstärka varandra. Att sticka ut med ett varumärke i en väldigt konkurrensutsatt bransch. Att fortsätta driva kunder till fysisk butik samtidigt som hyrorna ökar. Och att jobba med hållbara material och kvaliteter, samtidigt som priset på produkterna inte får blir för högt.

Försök inte få igång försäljningen av produkter som redan går dåligt.

Vilken roll spelar ODR i er marknadsföring?
– Vi tror på en kombination av det digitala och analoga. Man får inte glömma bort den räckvidd som analoga medier kan ge, framför allt till en kundgrupp mitt i livet. Dessutom ger ODR möjligheten att kunna göra ett mer redaktionellt material, som man inte kan göra på webben där man vill ha snabba budskap.

Effektmätningarna visar att kunderna blivit inspirerade av utskicken, och att call to action-kupongen gick bättre i maj än i november.

– Vi var själva mycket mer nöjda med vår kollektion i maj. Så ett råd till andra är att satsa på produkter som man är säker på att folk kommer att tycka om, och inte försöka få igång försäljningen av produkter som redan går dåligt.

Karin Lindahl om ODR

Varför?
Möjligheten att nå ut brett, framför allt till en kundgrupp mitt i livet. ”Utskicken erbjuder också möjligheten att kombinera många produktbilder med inspirerande redaktionellt material. Vi vill att många ska kunna hitta en produkt de blir sugna på.”

Vad?

Två utskick under 2018. Ett i maj med Linnea Henriksson på omslaget och ett i slutet på november med Elsa Billgren. ”Vi ville ha fyra sidor så att vi får både fram- och baksida, det ger en tidningskänsla. Formatet är lite större än A4 för att sticka ut i brevinkastet.”

Effekt?

De två effektmätningar som genomförts visar att kombinationen av redaktionellt material och många olika produkter varit inspirerande för kunderna. Nu planerar Indiska ett nytt utskick. ”Vi tittar på att köra på mer begränsade geografiska ytor. Men att då köra lite mer frekvent för att se vilken effekt det får.”

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...