Hetaste snackisen inför D-Congress: ”Purpose driven commerce genomsyrar allt”

Värderingsdrivna varumärken har visat sig vara big business. På årets D-Congress är begreppet purpose driven commerce det stora temat. ”Det görs väldigt mycket positivt i de här riktningarna i dag”, säger Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Att jobba med värderingsdrivet är inget nytt. Det har till exempel The Body Shop gjort i över 40 år.

Men i en handel som styrs allt mer av transperens och ökad konsumentmakt har det kanske aldrig varit mer angeläget än nu.

Värderingsdriven handel, eller purpose driven commerce, handlar om så mycket mer än att bara sälja prylar: Det går ut på att genuint vilja göra skillnad, att ha ett större syfte med sin närvaro och sitt varumärke.

– Det finns ett starkt fokus på hållbarhet i dag. Det har dock en tendens att handla om den ekologiska hållbarheten. Purpose driven är ett bredare begrepp som är starkt kopplat till varumärkesbyggande, säger Per Ljungberg.

”Vi bestämde årets tema tidigt i fjol. Vi såg en tydlig trend i USA att många bolag som säljer direkt till konsument jobbar starkt med sin storytelling och står för något”, säger Per Ljungberg.

Sveriges största mötesplats för digital handel

D-Congress arrangeras årligen av Svensk Digital Handel, Svenska Mässan och Svensk Handel. Det är Sveriges enskilt största e-handelsevent som ständigt växer. I fjol träffades 2 200 deltagare, 110 utställare och 66 talare – i princip hela ekosystemet inom den digitala handel. Många nya samarbeten och nätverk formas under D-Congress som i år äger rum den 5 mars.

Att stå för något blir en överlevnadsfråga för bolag som vill undvika att drunkna i mellanmjölksfloden.

– Vi ser en stark utveckling för lågprisaktörer och premiumvarumärken. De som ligger i mittenfåran måste utvecklas för att inte bli utkonkurrerade.

Att jobba värderingsdrivet är bevisat framgångsrikt. Företag som uppfattas stå för något växer dubbelt så snabbt som sina konkurrenter. Detta enligt Kantar Consultings rapport ”Purpose 2020”.

– Eftersom e-handeln är så transperent blir det allt viktigare att framstå som god och hållbar. Men det gäller även investerare, medarbetare och konsumenter – alla vill förknippas med företag och varumärken som står för bra saker. Vi ser att allt fler investerare väljer att gå i in den här typen av bolag, säger Per Ljungberg.

Hur kommer då detta att ta sig uttryck på D-Congress?

Ett av affischnamnen på talarlistan är Afdhel Aziz, erfaren marknadsförare och en av de främsta experterna i världen när det handlar om värderingsdrivna varumärken. Han är bland annat verksam i det egna bolaget Conspiracy of love.

– Azis är en internationell etablerad profil men inte så stor i Sverige än. Det ska bli väldigt spännande att lyssna på honom, säger Per Ljungberg och fortsätter:

– Sedan har vi en rad bra case som Matsmart, Houdini, Beleco och Volvo Car Mobility. Och mer är på gång.

Hur kommenterar du årets lineup för övrigt?
– Vi är väldigt glada att vi har med EU-kommisionären Margrethe Vestager. Det hon gör inom kampen mot de digitala jättarna tror jag är nyttigt för branschen i stort. Jag tycker också att Chris Foyalan från Mallforafrica är oerhört intressant. Vi vill gärna ha aktörer från marknader som inte har synts på de svenska eventscenerna.

BRA EXEMPEL. Allbirds producerar och säljer coola skor i naturmaterial där ull är basen. ”Hållbarheten genomsyrar allt i bolaget – från produktionen till hur de kommunicerar produktionsprocessen i butikerna”, säger Per Ljungberg.

Info/Per Ljungberg

Bor: Nyinflyttad i lägenhet på Liljeholmskajen i Stockholm.
Kort bakgrund: Vd för Svensk Digital Handel sedan augusti 2018. Tidigare bland annat kommunikationschef respektive presschef på Postnord och kommunikationsrådgivare på JKL.
Jag med tre ord: Engagerad, kreativ och spontan.
Det roligaste med att vara vd för Svensk Digital Handel: Mötena med alla drivande och engagerade människor som vill förändra och förbättra en bransch som alla har en relation till.
Det här får mig att avbryta ett online-köp: En checkout utan valmöjligheter när det kommer till betalning och/eller leverans.

Vad är nytt annars?
– Vi har en scen med HUI som belyser hur man jobbar med att sälja direkt till konsument. Det knyter också an till temat eftersom de flesta som säljer direkt till konsument jobbar mycket med vad de står för.

Apropå scener, hur ser den mixen ut i år?
– Nytt är att vi har två stora scener och därmed totalt fem scener. Vi har planerat så att programmen på de stora scenerna inte krockar med varandra. Även om temat dominerar så ser vi till att det i utbudet också ska finnas något för alla.

D-Congress växer för varje år. Förväntar du dig nytt besöksrekord?
– Ja, det har varit tio procent fler varje år, så vi räknar med närmare 2 500. Vi satsar bland annat på att få in fler retailers.

Vilka frågor anser du annars är viktigast för er att driva för att e-handeln ska utvecklas på ett bra sätt det närmaste året?
– Purpose driven blir en viktig branschfråga att driva vidare i samverkan med våra medlemmar och affärspartners. Kanske som en del av certifiering Trygg E-Handel som vi nu uppdaterar. Och att få fram en branschstandard för vad som är en klimatsmart e-handelsleverans.

Finns det några uppenbara brister i branschen som måste åtgärdas?
– Vi måste bland annat jobba intensivt med att hjälpa konsumenterna att göra mer hållbara e-handelsleveransval och att minska returgraden. Och utveckla fler kostnadseffektiva leveransformer för att klara av att hantera kommande års kraftigt ökade paketvolymer. Bättre logistik är nyckeln både till en mer lönsam och mer hållbar e-handel.

Hur ser din egen nätshopping ut?
– Den är väldigt frekvent, jag köper det mesta på nätet: mat, kläder, skor, apoteksvaror, inredning…

Handlar du aldrig i en fysisk butik?
– Haha, jodå. Det är kul att gå i butiker, i synnerhet när man får riktigt bra service.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...