Handeln förändras men dess kärnvärden lever kvar

Den gamla tidens lanthandlare kände sina kunder och visste precis vad de behövde och ville ha i den välsorterade butiken. I dag har det mesta inom handeln förändrats men drivkraften är densamma: Att lära känna kunden skapar lojalitet och merförsäljning.
Annons:

År 1846 blev det tillåtet att bedriva handel utanför de svenska stadsgränserna, vilket innebar att landsbygdsbefolkningen inte längre behövde åka in till städerna för att köpa ett brett sortiment av mat och andra typer av varor. 

– Det blev en enorm skillnad. Den som bodde ute på landet fick tidigare åka in till stan eller marknaden för att handla, och så fick man kanske besök av någon knalle ett par gånger om året, säger Johan Hagberg, docent i företagsekonomi på Handelshögskolan i Göteborg.

Han studerat och doktorerat på framväxten av e-handel i svensk detaljhandel och menar att det finns flera paralleller att dra till framväxten av lanthandeln:

– Den stora skillnaden är det enorma utbudet, valmöjligheterna och hur produkterna exponeras hela vägen hem till kunden via mobilen. Men det finns egentligen väldigt få saker som sker i dag som inte har historiska motsvarigheter.

Inte minst är den gamla postordermodellen, som fick fart redan i början av 1900-talet, ganska lik dagens e-handelsmodell. 

– Det var naturligtvis helt andra ledtider än det är i dag. Då hade man tydliga säsonger medan den digitala handeln har en mer reaktiv logik, säger Johan Hagberg.

Hogia förenklar vardagen

Hogia har både lång erfarenhet av att hjälpa kunder inom handeln och moderna lösningar för såväl detaljist som grossist.

Vill du veta mer? Klicka här!

Malin Sundström, docent i marknadsföring och som forskar om konsumenters köpbeteenden vid Högskolan i Borås, menar att det finns en naturlig koppling mellan lanthandeln och dagens utlämningsställen för paket.

– Lanthandeln har alltid varit både en mötesplats och uppsamlingsplats för distribution av apoteksvaror och allt möjligt annat. I dag kan vi se att tobaksbutiker och andra utlämningsplatser för e-handel börjar likna den gamla typen av diversehandel – att man utvecklar sortimentet och även börjar sälja en del livsmedel, säger Malin Sundström.

Hon tror att dagens digitala och globaliserade utveckling gynnar dels de stora formaten med enorma lager, attraktiva priser och ett brett sortiment för alla sorters önskemål, dels de småskaliga där det personliga mötet med kunden värdesätts:

– Vi handlar inte bara för att fylla vårt behov av varor utan för att möta människor och får en upplevelse, säger Malin Sundström.

Framtidens vinnare inom retail är därför de som tar sina kunder på allvar. 

– Jag tror att man måste börja se på kunder på samma sätt som man ser på sina medarbetare. De är inte utbytbara mot vem som helst utan en värdefull resurs. Det lönar sig alltid att investera i lojalitet.

Hon menar att lojalitet inte bara ska mätas mekaniskt utan lika mycket i hur väl kunderna talar om företaget i olika sammanhang – på sociala medier inte minst.

– Som kund handlar det mycket om att bli sedd, att företaget vet vem man och vad man tycker om, oavsett om man handlar digitalt eller i fysisk butik. Kunden vill även dela viktiga värderingar med företaget och uppleva det som äkta; där är medarbetarna och vad de speglar oerhört viktigt, säger Malin Sundström.

Handelns utveckling

 
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...