Grilltillbehören tar extra fart på sommartorget

På bästa säljplatsen, mitt i kundvarvet, hittar kunderna hos Coop Forum i Torp allt till sommarens grillkvällar. "Nu hoppas vi på en sommar med riktigt bra grillväder", säger stormarknadschefen Jan Bertén.
Text: Thomas Karlsson
Annons:

Fem tips för ett säljande sommartorg

Mats Andreasson, säljare på Unilever ger sina fem bästa tips för sommartorget.

  1. Skapa ett bra säljtryck: Hyllor och exponeringsställ på torget ska vara välfyllt. Varorna ska nästan ”välla ner” i kundernas vagnar när de passerar.

  2. Säljande skyltar: Snygga skyltar ska både visa temat och skapa inspiration. Gärna sköna miljö- och matbilder.

  3. Välkända produkter: Fyll torget med säljande produkter som kunden relaterar till grill och sommarmat. Välj varor och märken som kunden känner igen.

  4. Sambandsvaror: Varor som har någon form av samband ska placeras tillsammans. Tänkt gärna brett för att skapa merförsäljning.

  5. Bästa säljplatsen: Sommartorget ska vara placerat i ett bra läge i butiken där man kan se det från flera håll. Det ska vara mitt i kundvarvet.

Lagom till påskhelgen byggdes sommartorget mitt i kundvarvet hos Coop Forum i Torp, utanför Uddevalla. Nu får det stå där tills skolorna börjar i mitten av augusti. 

– Det säljer lika bra under fyra månader så länge det är välfyllt och välordnat, säger stormarknadschef Jan Bertén. 

Självklart beror det på vädret, förra sommaren med torka och grillförbud blev väl kanske inte den allra bästa. Men det finns alltid några produkter på säljtorget som går hem, oavsett grillväder eller inte.

– Här finns en bra mix av olika produkter och varumärken, som alla har någon form av anknytning till grillat och sommarmat.

– Kunderna tycker det är jättebra att hitta det samlat på ett ställe i butiken, säger Jan Bertén.

En fördel med sommartorget tycker han är att det ger en möjlighet att lyfta fram volymvarorna.

– Här finns en väl tilltagen plats för produkter, som annars riskerar att snabbt ta slut i hyllan.

Han får medhåll av Mats Andreasson, säljare på Unilever som finns på plats för att hjälpa till att skylta upp och fylla på.

– Eftersom vissa produkter mångdubblar försäljningen under sommaren så blir det annars svårt att hinna fylla på i de ordinarie säljplatserna, säger han.

Men snurren i hyllorna försvinner inte för att varorna också finns på det stora säljtorget.

– Många kunder går ju till den ordinarie säljplatsen när de har varorna på inköpslistan, på säljtorget blir det mer av impulsköp, säger Mats Andreasson.

Förutom de vanligaste produkterna hittar kunderna alltid något extra på sommartorget, som man inte hittar i hyllan annars.

Mats Andreasson, säljare på Unilever, snackar exponeringstips för säljtorget med Jan Bertén, stormarknadschef på Coop Forum i Torp.

Sommartorget hos Coop Forum Torp är strategiskt placerat, mitt i kundvarvet men så att kunderna ser det även om de kommer från andra håll.

– Jag uppskattar att 90-95 procent av kunderna passerar här, säger Jan Bertén.

En förutsättning för att kunna hålla det välfyllt hela tiden är att det är lättarbetat. Bland annat jobbar man mycket med halv- och helpallar i exponeringen.

– Och så ska det vara snyggt skyltat också!

Hos Coop Forum Torp jobbar man mycket med exponeringarna, både på säljtorg och på gavlar.

– Vi ser ju tydligt att de produkter som exponeras extra säljer många gånger bättre, säger Jan Bertén.

Det handlar om att placera exponeringarna på strategiska ställen.

– Sambandsexponeringar är också viktigt, inte bara här på sommartorget utan i hela butiken.

När sommaren är över får sommartorget ge plats för andra säsongsexponeringar fram till julen.

– Då laddar vi det på samma sätt till ett säljande jultorg, säger Jan Bertén.

Läs mer om Hellmann´s majonnäs, Slotts senap, Knorr dressingmixer, Liptons iste och Knorr snack pot.

 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...