Foto: Mikko Kakela

Försäljningen ökade när Iduna gick tillbaka till katalogen

För två år sedan drog Iduna, som ligger bakom smyckeskedjorna Guldfynd, Hallbergs Guld och Albrekts Guld, ner på ODR-katalogerna och la mer tyngd på andra medier. Resultatet? En tydligt svagare försäljningsutveckling under dessa kampanjer.
Annons:

Läs mer om effektiv marknadsföring

I senaste numret av På Direkten kan du läsa om:

  • Hårda fakta och självkritik
  • Åtta tips för att lyckas i sin marknadskommunikation
  • Hur man kan klimatkompensera sina utskick
  • Vikten av att mäta ofta och mäta rätt

... och mycket mer.

Läs På Direkten här

– Katalogen var den stora skillnaden det året – allt annat hölls stabilt, säger Tomas Nyberg, marknadschef på Iduna.

Nu har Iduna ökat sina ODR-kampanjer igen och kommer att skicka ut elva kataloger under 2019. Tomas Nyberg beskriver katalogerna som stommen i marknadsföringen.

– ODR förser oss med ett omedelbart uppsving i försäljningen. Vi upplever att det är det bästa sättet att kommunicera våra produkter på eftersom det är viktigt att kunna visa hur smyckena ser ut. Med katalogerna kan vi visa upp flera hundra produkter på en gång.

Vad var det som hände när Iduna bestämde sig för att dra ner på katalogerna?

– Reklambyråer och mediebyårer har en tendens att vilja dra ner på tryckt marknadsföring. Det är inte sexigt att jobba med en katalog. Helst vill de satsa på medier som ligger mer i tiden. Om man inte vet exakt vad man är ute efter och hur saker och ting fungerar är det väldigt lätt att tro på det de säger och det var det som hände när vi hade en ny marknadschef, säger Tomas Nyberg.

Iduna mäter effekten av katalogerna genom att följa upp försäljningen per butik och vecka.

– Där ser vi de stora kurvorna. Sen tittar vi på produktnivå för att se hur olika varor sålt efter kampanjen. 

Katalogen fungerar också bra för att styra kunder till Idunas digitala kanaler.

– Om vi till exempel vill att folk ska registrera sig på sociala medier ger det bra effekt att marknadsföra en tävling i katalogen. Då ser vi tydligt att vi kan styra mycket trafik till sajterna via katalogen.

Tomas Nyberg har fått många uppskattande kommentarer om katalogen från unga.

– Människor är online nästan hela tiden så på något sätt verkar det vara avslappnande att kunna ta en katalog och sitta i soffan och bläddra i den.

Tomas Nyberg om ODR:

Varför:
”Iduna som koncern har jobbat med ODR-katalogen i många år och även om tiderna har ändrats så ser vi ändå att ODR fungerar som förr och därför är det en viktig del i vår mediemix.”

Vad: 
”Tre kataloger som riktar sig till olika målgrupper. Hallbergs Guld är för de som vill ha kvalitet, den har finare papper och bilder. Albrekts Guld är för den smarta kunden, den har tydliga bilder med produkt och pris. Guldfynd är färgstarkt och ger mycket för pengarna.”

Effekt: 
”Vi har testat utan katalog 2017 och med katalog 2018. Av det ser vi tydliga effekter på försäljningen, den ligger betydligt högre 2018. ODR förser oss med ett omedelbart uppsving i försäljningen.”

 

Läs mer om varför du ska använda direktreklam här

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...