Företagens försäljning ökar på Tradera: ”Fler ser det som en viktig försäljningskanal”

Vad gör man med stora osålda restpartier och varor som blir över efter reorna? Ett tips är att sälja dem via Tradera. Eller, som sportmärket Houdini, förlänga produkternas livscykel genom att bjuda ut inlämnade använda kläder till försäljning på marknadsplatsen.
Text: Thomas Karlsson
Annons:

Tradera har varit en marknadsplats där köpare och säljare möts sedan 1999. Här har mängder av begagnade kläder, möbler och andra prylar, samlarobjekt och fynd bytt ägare under åren.

Men vad många inte känner till är att även företag har möjlighet att sälja sina varor via marknadsplatsen.

– Här finns en lösning för alla som har produkter som de vill bli av med, säger Gustav Silvegren, Business sales manager på Tradera.

Det kan handla om stora lagerpartier, varor som inte har blivit sålda under reorna eller ett outlet-sortiment som inte riktigt passar in med butikens övriga sortiment.

– Jag tror att de flesta företag känner igen sig i det, varor som man inte riktigt vet hur man ska kunna sälja utan att det stör den ordinarie försäljningen, säger han.

Fullt på lagret?

På Tradera finns 2 miljoner köpare till dina varor. 

Oavsett om er försäljning är digital eller fysisk så tillhandahåller vi smidiga lösningar.

Vill du veta mer, klicka här!

Ett företag som sedan en tid tillbaka använder Tradera som en kompletterande försäljningskanal är sportmärket Houdini.

Här ger man konsumenterna möjlighet att ge begagnade funktionsplagg ett andra, tredje eller fjärde liv.

– Det handlar dels om plagg som kunder lämnat in för återvinning men som vi anser är funktionsdugliga ett bra tag till och förtjänar ett andra liv och dels om Houdinis egna prototypplagg som varit ute på fälttester under produktutvecklingsprocessen, berättar Jesper Danielsson, designchef på Houdini.

Han menar att en aktör som Tradera faller väl in i företagets hållbarhetstänk.

– Vi ser det ur tre olika aspekter. Våra produkter är designade för att hålla länge och ska dessutom kunna lagas och kunna fortsätta användas. Vi uppmuntrar cirkulär ekonomi och vill att våra produkter ska få nytt liv när en användare ser dem som avlagda. Tradera är en stark aktör som når många och skapar tillgänglighet för våra vintage-varor.

Jesper Danielsson berättar att man har begränsat sig till att endast sälja tidigare använda varor och att de säljs via auktion med ett lägstapris/utgångspris.

– Hittills har några hundratal Houdini-plagg fått nya användare genom den här kanalen, och potentialen att skala upp detta är både stor och viktig ur ett hållbarhetsperspektiv, säger han.

Houdini har valt att samarbeta med en av Traderas partnerföretag, som tar hand om varorna, fotar och lägger ut dem, sköter kontakten med kunden, hanterar betalning och ordnar med frakten.

Men det finns flera olika alternativ för retailers som vill sälja via Tradera.

– De som redan är digitaliserade, som kanske har en näthandel tidigare och ett uppbyggt system för bilder, betalningar och frakter kan sköta försäljningen själva via Traderas plattform, utan att några tekniska integrationer krävs, påpekar Gustav Silvegren.

Butiken eller butikskedjan får betalt när varan har sålts. Likaså tar Tradera betalt endast för sålda varor.

– Vår affärsmodell bygger på att vi säljer tillsammans med våra partner, då varken vi eller de tjänar på osålda varor. Det är det som gör försäljningskanalen relativt riskfri, säger Gustav Silvegren. 

– Vi ser att det finns ett stort intresse för företag att hitta nya försäljningskanaler, vilket märks på Tradera där företagsförsäljningen har vuxit med ca 25 procent det senaste året. 

– Vi har haft bra erfarenheter från många andra stora aktörer som har haft outletförsäljning hos oss, säger Gustav Silvegren och nämner företag inom bland annat kläd-, leksaks- och elektronikbranschen.

Läs mer om möjligheterna att sälja via Tradera här.

Klicka här om du vill bli kontaktad för mer information.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...