Expertens råd: Rätt exponering lockar kunder – och lyfter säljet

Många butiker missar butikens och skyltfönsternas fulla potential när det gäller att locka kunder och lyfta fram utbudet. Det vill inredningsexperten Annica Bergman ändra på. ”Det handlar om att inspirera – det ökar försäljningen”, säger hon.
Text: Lars Welin
Annons:

– Att använda skyltfönster och butikens möjligheter är viktiga verktyg för att bli framgångsrik som handlare, framhåller Annica Bergman.

Hon brinner för detaljhandel och speciellt för exponeringar. Efter att ha jobbat i många år som visual merchandiser och inredare startade hon eget för 20 år sedan och har sedan dess hjälp butiker och kedjor att bli bättre på allt som har med butiksutformning, exponering och merförsäljning att göra. Hon har också skrivit en bok i ämnet och genomför varje år ett antal kurser för handlare, butikschefer och medarbetare.

– I grunden handlar det om att inspirera kunderna på olika sätt. Ett skyltfönster ska locka in kunden i butiken och inne i butiken gäller det att presentera sortimentet på ett tilltalande sätt, att lyfta fram aktuella produkter lite extra och att jobba med inspiration och upplevelse.

Vad är viktigast att tänka på som butikschef eller butiksägare?
– Det är helheten i butiken och att man har ett koncept att jobba utifrån för att skapa en tydlighet för kunden. Annars blir kunderna lätt förvirrade.

Hur kan man bli bättre på att exponera?
– Först och främst tänka på konceptet och vad man vill göra med sin butik och ha ett genomtänkt sortiment. Sedan att lära sig grunderna i exponeringsteknik och öva, så klart.

Med utförliga 3D-skisser kan man tydligt visa hur en butik kan gestalta sig.

Vilka är de vanligaste fallgroparna?
– Man blir hemmablind och kör på ”som man alltid gjort”. I bland är det för mycket varor på ett ställe och i bland för få. Man måste tänka på hur ögat rör sig och uppfattar saker, liksom hur kundvarvet i stort är upplagt i butiken. Detta är något som man lätt glömmer bort.

Annica Bergman har hittills jobbat som konsult och utbildare. Bland kunderna finns allt från stora kedjor och företag, kommuner och cityföreningar till enskilda butiker. Det stora intresset för hennes tjänster och kurser har dock blivit ett problem.

– Jag kan ju bara vara på ett ställe åt gången, konstaterar hon.

Därför har hon börjat göra online-kurser på nätet.

Annica Bergman har lång erfarenhet av exponering i butik.

Hur är tankarna kring detta?
– Jag vill bidra till att skapa bättre butiker och göra min kunskap tillgänglig för fler. På nätet är det öppet dygnet runt och man kan genomföra kurser hemma i egen takt. För många som driver sina butiker själva är det också en fråga om att utbilda sig när man har tid.

Hittills har Annica Bergman producerat fem kurser som finns tillgängliga via hemsida. Och fler kommer i höst.

– Målet på sikt är att ha ett 20-tal kurser på nätet. Tanken är också att priset ska vara attraktivt så att alla har möjlighet att lära sig mer.

Vad tror du det beror på att intresset för skyltning och exponering har ökat på senare tid?
– Det är nog konkurrensen som blivit tuffare. Inte minst för butiker i städernas centrum som måste jobba hårdare och förnya sig för att locka kunder när externhandeln växer. Många gånger har också de stora kedjorna professionella visual merchandisers som styr skyltning och exponering i alla butiker. Det höjer standarden generellt, avslutar Annica Bergman.

Här kan du läsa mer om DEKKO och webb-kurserna.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...