”Ett bra fraktavtal är en förutsättning för vår satsning på e-handel”

För modebutiken Trend House i Värnamo är näthandeln viktig i den tuffa konkurrensen i branschen, och ett viktigt komplement för att få fler kunder. ”Men en förutsättning för att det ska vara lönsamt är ett bra fraktavtal”, säger Carl Schrewelius.
Annons:

Enklare vardag och mer kvar i kassan

Carl Schrewelius är medlem i Svensk Handel och använder medlemsförmånerna. Bara på fraktavtalet spara r han in hela medlemsavgiften.

Se filmen om Carl här.

Tillsammans med sina föräldrar och sin syster driver Carl Schrewelius den lilla modebutikskedjan Trend House.

Den första butiken öppnade 1989 i Värnamo och sedan har butiker öppnats också i Älmhult, Växjö och Falkenberg. För två år sedan kompletterades butikerna med en webbshop.

– Vi har haft en riktigt bra utveckling i nätbutiken, vissa veckor har vi uppmätt ökningar på 500 procent, berättar Carl Schrewelius och tillägger:

– Men det är en tuff konkurrens, det gäller att hitta sin nisch, att vara unik och personlig.

Att driva näthandel som ett komplement till de fysiska butikerna betyder mycket för Trend House.

– Vi har definitivt hittat nya målgrupper med e-handeln. Dels har vi många kunder från regionen som gärna handlar på nätet men också från övriga landet, framför allt från Stockholmsregionen, säger Carl Schrewelius.

När man drog igång näthandeln, som sköts från butiken i Värnamo, upptäckte Carl Schrewelius att de som medlemmar i Svensk Handel kunde få ett bra fraktavtal med DHL.

– Det gick enkelt och snabbt att kliva in i avtalet, och kunde börja jobba direkt med DHL, säger han.

– Dessutom är avtalet fördelaktigt med bra rabatter, det märkte vi framför allt när vi började öka omsättningen i nätbutiken.

Carl Schrewelius berättar att man också har börjat snegla på den norska marknaden för e-handeln. Att man även där kan utnyttja de rabatter som avtalet ger är helt avhängigt för den satsningen.

– Utan fraktavtalet skulle vi inte klara marginalerna så då hade det inte varit aktuellt över huvud taget att gå in på en ny marknad.

Avtal av detta slag betyder mycket för enskilda butiker, menar Carl Schrewelius.

– För många är det nödvändigt att växla upp och satsa på näthandel för att hänga med i utvecklingen. Och då är det väldigt viktigt att man kan klara det kostnadsmässigt också, säger han.

Bobo Steen, key accout manager på Svensk Handel, säger att man jobbar mycket med att ta fram medlemsförmåner som verkligen gör skillnad och som även märks ekonomiskt för medlemmarna.

– Fraktavtalet är viktigt framför allt för handelsföretag som driver e-handel. Men avtalet kan också utnyttjas för fysiska butiker, exempelvis för inkommande gods, säger han.

Enligt Bobo Steen förs det en kontinuerlig dialog med DHL för att utveckla avtalet och kunna erbjuda nya tjänster och bättre priser. Bland annat satsningar på mer miljövänliga transporter.

– Våra medlemmar har också en VIP-kundtjänst hos DHL för snabbare service, säger Bobo Steen.

Läs mer om medlemskapet i Svensk Handel här.

 

Läs om hur kortavtalet sparar många tusenlappar varje månad för Shoppis i Östersund här

 

Läs om hur Ica-handare Rickard Johnson använder medlemsförmånen med arbetsrättsligt stöd här

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...