Den digitala ekonomins rockstjärna gör svensk debut på årets D-Congress

Hon har blivit en världskändis genom att granska och bötfälla digitala jättar. Margrethe Vestager, vice ordförande i EU-kommissionen, fortsätter att hålla tech-giganterna i strama tyglar. Den 5 mars gör hon sitt första framträdande i Sverige – på D-Congress i Göteborg.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Hon har blivit en världskändis genom att granska och bötfälla digitala jättar. Margrethe Vestager, vice ordförande i EU-kommissionen, fortsätter att hålla tech-giganterna i strama tyglar. Den 5 mars intar hon scenen på D-Congress.

Det är vanligtvis väldigt långsökt att koppla ihop ordet rockstjärna med de relativt anonyma kommissionärerna som sitter i det ökänt fula högkvarteret i Bryssel.

Men Margrethe Vestagers personlighet och aggressiva framfart med bötesblocket har gjort henne till både folkets och medias kelgris – samt ett varumärke för hela EU-kommissionen.

Hon fanns bland annat på Times lista över världens 100 mest inflytelserika personer 2017.

Sveriges största mötesplats för digital handel

D-Congress arrangeras årligen av Svensk Digital Handel, Svenska Mässan och Svensk Handel. Det är Sveriges enskilt största e-handelsevent som ständigt växer. I fjol träffades 2 200 deltagare, 110 utställare och 66 talare – i princip hela ekosystemet inom den digitala handel. Många nya samarbeten och nätverk formas under D-Congress som i år äger rum den 5 mars.

I kampen mot kartellfusk och bolag som hämmar konkurrensen inom EU:s marknader har hon kallats för sådant som ”the world’s most famous regulator” och ”tax lady” (det sistnämna av Donald Trump) .

Margrethe Vestager har nämligen gjort vad få, om ens någon, gjort tidigare:

  • Hon bötfällde Google på 60 miljarder kronor för missbruk av sin dominerande ställning med Android. Det handlade främst om att mobiltillverkarna tvingades att förinstallera Googles egna appar för bland annat shoppingtjänster.
  • När det kom fram att Facebook tillhandahållit missledande information gällande köpet av appen Whatsapp delade hon ut en bot på 110 miljoner euro.
  • För några år sedan krävde hon Apple på 136 miljarder kronor för hur bolaget konstruerat sin vinstbeskattning i Europa. Apple rasade men Margrethe Vestager vidhöll bara sin ståndpunkt – att den som gör affärer i Europa bör hålla sig till de europeiska spelreglerna.
  • I fjol hamnade även Amazon under luppen. EU-kommissionen fattade misstankar om att e-handelsjätten använde känslig data om e-handlare som finns på Amazons marknadsplats.

­– Jag har bestämt att noga granska Amazons affärsmetoder och dess dubbla roll som marknadsplats och detaljist, sade Margrethe Vestager i ett uttalande.

Med ansvar för digitaliseringsfrågorna inom EU tar hon ny sats för att behålla trycket mot stora aktörer. Bland annat vill hon begränsa Apples planer på att erövra marknaden för betallösningar.

Den 5 mars talar hon på D-Congress.

– Vill man lyssna på den politiker som är den globala rockstjärnan när det gäller policy för den digitala ekonomin är det henne man ska lyssna på, säger Svensk Handels vd Karin Johansson.

”En jättefråga som delvis hamnar på Vestagers bord”

Svensk Handels vd Karin Johansson vill se ett fortsatt tryck mot aktörer som uppträder oschysst.
– En sund konkurrens och lika spelregler gynnar marknaden och handelsbolag som verkar från Sverige. För de som vill komma ut på en större marknad är det jättebra att ha en tillsyn som gör att konkurrensen fungerar och att handelshinder undanröjs, säger hon.
Vilka andra frågor vill du se att Margrethe Vestager driver?
– Nu har ju Vestagers chef Ursula von der Leyen sagt är att man ska titta på frågan om vilket ansvar plattformarna ska ha för sådant som man förmedlar eller säljer. Man får ju förvänta sig att det rör alla plattformar, och att då sådana som Wish ska ha ett ansvar för produkter som förmedlas vad gäller till exempel kemikalieinnehåll. Det ansvaret har man inte i dag som förmedlande plattform. Det kommer att vara en jättefråga som delvis hamnar på Vestagers bord under mandatperioden.

I Göteborg kommer Margrethe Vestager främst att prata om EU-kommissionens nya digitala strategi som presenterades här om veckan. Där betonar hon tre fokusområden:

  • Att tekniken arbetar för medborgarna och inte tvärtom.
  • Att uppnå en rättvis och konkurrenskraftig inre marknad där företag i alla storlekar kan tävla på lika villkor.
  • En öppen, demokratisk och hållbar ekonomi där tekniken bidrar till en grön omställning.

– Som en central spelare i det digitala ekosystemet tror jag att e-handelssektorn har en viktig roll i utvecklingen av samtliga områden, säger hon i en kommentar.

Vad är ditt viktigaste budskap till svenska e-handlare?
– Tillväxten av e-handeln har inneburit stora förändringar. Inte bara när det gäller inköpsvanor utan även när det gäller relationen mellan företag och anställda. Den väcker också frågan om hur våra lagar och regler fungerar i digitala miljöer, som till exempel användningen av data. Så mitt viktigaste budskap till alla e-handelsaktörer är att tänka:  hur kan vi säkerställa att dessa ekonomiska och sociala förändringar gör gott för människor – samt respektera de värderingar och rättigheter som gör oss unika som européer.

Hur ser dina egna digitala shoppingvanor ut?
– E-handel passar mig bra. Det ger mig möjlighet att handla medan jag är på språng. Jag köper främst kläder, gåvor eller garn till min stickning. Ibland handlar jag även mat på nätet som jag plockar upp på väg hem från jobbet.

Annons:

Nyheter

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...