2019 har varit ett spännande år för fintech-branschen – här är tre heta trender

2019 har hittills varit ett spännande år. Nya betalsätt konkurrerar med de klassiska kort- och fakturatjänsterna. Prenumerationstjänster har börjat få fäste i nästan alla branscher och villkoren för lån blir bättre och bättre nästan bara på grund av transparens i branschen. Det är mycket att hålla koll på och vi listar här tre av de största punkterna.
Annons:

Kort, Swish eller Trustly?

Striden om betalningssätten blir allt tuffare. Att betala med kort är fortfarande det vanligaste betalsättet, både för svenskar och i världen överlag.

I Sverige har Swish ökat stadigt de senaste åren. Direktbetalningsalternativet Trustly har också fått sig en rejäl push framåt med expansionsförsök i bland annat USA.

En anledning till att kortbetalningar stadigt minskat beror mycket på att det nya 3DS2-systemet inte hunnit ersätta det äldre 3DS som varit alldeles för utdaterat för att effektivt kunna konkurrera med de nya betaluppstickarna.

Kortfattat kan man säga att 3DS är namnet på Mastercards och Visas autentiseringssystem som utvecklades i syfte att öka säkerheten för kortbetalningar online. 3DS har anammats nästan 100 procent i de nordiska länderna och i delar av övriga Europa.

I USA ansågs dock köpprocessen bli alldeles för komplicerad när extra moment som verifiering av köp (till exempel genom mobilt BankID) ansågs bromsa konverteringen. 3DS2 råder bot på detta, bland annat med bättre möjligheter och större säkerhet för lagring av kortuppgifter.

Kortjättarna hoppas naturligtvis på att 3DS2 ska slå igenom i USA och därmed säkerställa kortbetalningen som nummer ett i näthandeln.

En annan typ av uppstickare som inte slagit igenom så mycket som experterna kanske hade trott är Apple, Samsung och Google Pay. Hur dessa tar sig an den allt hårdare betalningsbranschen blir spännande att se.

Enklare och säkrare att ta lån

En trend som håller i sig från tidigare år är uppluckringen av lånebranschen. Med jämförelsesajter av lån har bankerna tvingats ta fram schystare villkor gentemot kunderna.

Privatkunder har plötsligt en stor del av makten och kan välja och vraka bland låneofferterna. Bankerna jagar kunderna i stället för tvärtom, vilket är en trend som ser ut att hålla i sig.

Samtidigt ger sig nya aktörer in i lånebranschen. P2P-utlåning blir alltmer populärt och Klarna blev bank under 2017 till exempel.

Företagets vd Sebastian Siemiatkowski förklarade att målet var att omvandla banksektorn. Kanske kan de komma att utforska möjligheterna att erbjuda lånetjänster?

Med tanke på hur revolutionerande Klarna varit för betalningssektorn skulle det vara intressant att se hur de skulle närma sig lånebranschen.
 

Prenumerationer som affärsmodell

Under 2019 kan du prenumerera på i princip allt. Förutom de klassiska streamingtjänsterna Netflix och Spotify har nästan alla branscher försökt sig på prenumerationer av olika slag.

Matkassarna fortsätter att öka, så också förbrukningsvaror. Dejtingappar lovar bättre resultat för en månadskostnad. För kunder som vill ha överraskningar varje månad finns tjänster som

Testagram och Loddo som skickar slumpmässiga varor, allt från städartiklar till nytt godis, till sina kunder varje månad.

Just nu är det svårt att säga om prenumerationer är en bubbla som kommer spricka eller en långsiktigt hållbar affärsidé - oavsett vad är det något att hålla koll på i framtiden.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...