Butiksexpertens raka råd: ”Bli inte för kär i dina varor”

Många som driver butik marknadsför ofta sådant som de själva tycker om. Annica Bergman, visual merchandiser och expert på butiksinredning, menar dock att det behövs ett större fokus på vad kunden efterfrågar. ”Man ska alltid fråga sig om den här varan kan sälja”, säger hon i Markets podcast.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Annica Bergman driver bolaget Dekko och kan vara en ganska besvärlig person...

När hon träffar en ny kund vill hon vet allt om butiken eller kedjan: Vad vill du sälja, vem är din kund, vilket koncept har du, hur rör sig kunderna i butiken, varför har du de här varorna, vad frågar kunderna efter, vad frågar de inte efter, vad kan du erbjuda mer än det du säljer?

– Det gör jag för att kunna bilda mig en uppfattning om vad jag kan ge för förslag.

Men kan kunden i regel svara på alla de frågorna?
– Nej, och då sätter man igång en process hos kunden som får fundera på vad hen vill.

Annica Bergman betonar hur viktigt det är att ha en tanke med sortimentet och förstå hur varorna fungerar tillsammans.

– Jag var i en butik som hade djurfoder, leksaker, en festklänning och damstrumpor. Det är ju jättesvårt att sälja det ihop.

När privatpersonen Annika går in en butik, kan du låta bli att tänka på vad det är du ser?
– Nej, det kan jag inte, haha…. Går jag med vänner säger de ”du jobbar inte nu”.

Vi pratar också om skyltfönstrets möjligheter, om en butik någonsin blir färdig och mycket annat. Lyssna på avsnittet ovan eller på Itunes.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...