Thomas Ohlén: Ingen kan väl vara förvånad över kedjornas bakslag

Mardrömmen fortsätter för modekedjorna. Men listan över fler offer lär inte bli mindre. Och ”skulden” är förstås främst e-handelns.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Thomas Ohlén

Ekonomireporter på Market

H&M, MQ och Kappahl har den gångna veckan presenterat delårsrapporter som har varit besvikelser för alla som investerar sina eller andras pengar i bolagen.

Försäljningen sjunker.

Liksom resultaten.

Kedjorna hänvisar ofta till ”fel kollektioner” eller ”vädret” när de förklarar siffrorna och det finns givetvis en sanning i de förklaringarna – men den som över tid har följt digitaliseringens snabba och inte minst globala tillväxt kan knappast vara förvånad över bakslagen för de stora och nästan bara fysiskt inriktade butikskedjorna.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Loading...