Foto: Jenny Lagerqvist

Thomas Ohlén: Därför lyckas Giganten så mycket bättre än konkurrenterna

Elgiganten fortsätter att vara just giganten i hemelektronikhandeln. Kedjan lyckas parera den svaga marknaden – och konkurrenterna. De kommersiella framgångarna är dock ingen slump.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Thomas Ohlén

Ekonomireporter på Market

Hemelektronikbutikerna har tappat fart de senaste åren och samma period som Elgigantens senaste räkenskapsår (maj 2016-april 2017) backade deras sammanlagda försäljning med 1,6 procent enligt HUI:s och SCB:s statistik.

Men egentligen var branschens tapp betydligt större än så och begränsades av Elgigantens imponerande utveckling.

Marknadsettan växte med 8,8 procent – trots den svala marknaden och egna utmanande jämförelsetal från året före.

Om siffran för Elgiganten exkluderas i HUI:s och SCB:s index skulle hemelektronikhandelns tillväxttal ha hamnat på iskalla minus 4,6 procent.

Avsaknaden av produktnyheter som konsumenterna”måste” ha, lägre efterfrågan på surfplattor och färre beställningar av kök (och vitvaror) har slagit mot branschen.

Hushållen har fortsatt att lägga pengar på bostaden men prioriterat butiker som säljer möbler, heminredning och byggvaror före hemelektronik.

Elgiganten har dock klarat av att parera effekterna av svagare efterfrågan, amorteringskravet som infördes i juni i fjol, försämrat Rot-avdrag och den hårdnande konkurrensen från svenska och internationella e-handlare.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Loading...