Thomas Ohlén: Axfoods säljmaskin utklassade Ica – igen

Priserna fortsätter att styra kundströmmarna i dagligvaruhandeln. Därför ser Willys till att Axfood vinner prestigematchen mot Ica. Marknadsettan måste öka prisvärdet även i de mindre formaten.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Dagligvaruhandelns börsnoterade bolag Axfood och Ica Gruppen levererade för andra kvartalet i rad delårsrapporterna samma dag och det innebar inte direkt någon optimal tajming för branschens jätte.

”Stammis” gav långt ifrån den uppmärksamhet som Ica-cheferna i Solna hade räknat med.

Ica fick nämligen stryk igen.

Eller – blev delvis utklassat.

Så här utvecklades butiksomsättningen:

Axfood: 6,0 procent (totalt), 5,0 procent (jämförbara)

Ica: 3,1 procent (totalt), 3,0 procent (jämförbara)

Huvudförklaringen till den betydande procentuella differensen mellan Axfood och Ica på den viktiga like for like-nivån stavas förstås Willys.

”Alla” i dagligvaruhandeln har de senaste åren tänkt online men den fortsatt tyngsta trenden är priser som konsumenterna uppfattar ger mest valuta för pengarna.

Willys har över tid lyckats att bygga upp en stark prisimage och det avspeglas ännu en gång i ägaren Axfoods siffror.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Loading...