Susan Berzelius: Franchisedrivna butiker kan skapa relevans – och svarta siffror

Hur Coop än vrider och vänder på sitt erbjudande räcker det inte hela vägen. Kanske kan franchise vara kompassen mot svarta siffror.
Text: Susan Berzelius
Annons:

Det lyfter inte. Hur mycket Coop Butiker och Stormarknader (CBS), föreningarna och butikerna än anstränger sig så vill det sig inte riktigt.

Så måste man nog tolka Coops siffror för 2019. Nio av 13 juri­diska enheter, inklusive CBS, hade ett negativt rörelseresultat förra året. Försäljningsökningen på 6,6 procent är ”dopad” för att de 162 Netto-butikerna tillkom med sin omsättning under det andra halvåret. Coop har de senaste åren gjort stora investeringar dels i sitt butiksnät, dels i prissänkningar. Ändå tycks man inte få utväxling för satsningarna, även om 2020 enligt uppgifter till ­Ica­nyheter har startat bra.

När drivkraften är fixad har kedjan större möjlighet att bli relevant – och lönsam

Christian Wijkström, vd för CBS, talar om att deras erbjudande ”är bättre än marknadsledarens” med ”fräscha butiker, lägre priser och bättre kundmöten än tidigare”. Men relevansen, konsumenternas känsla av att man ”behöver” Coop – var är den? ­Eller snarare: Varför uteblir den?​

Hur kommuniceras egentligen det vardagserbjudande som Coop säger sig ha? Vad är det som ska få konsumenten att välja deras butiker framför säg – Ica?

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Loading...