Susan Berzelius: Franchisedrivna butiker kan skapa relevans – och svarta siffror

Hur Coop än vrider och vänder på sitt erbjudande räcker det inte hela vägen. Kanske kan franchise vara kompassen mot svarta siffror.
Text: Susan Berzelius
Annons:

Det lyfter inte. Hur mycket Coop Butiker och Stormarknader (CBS), föreningarna och butikerna än anstränger sig så vill det sig inte riktigt.

Så måste man nog tolka Coops siffror för 2019. Nio av 13 juri­diska enheter, inklusive CBS, hade ett negativt rörelseresultat förra året. Försäljningsökningen på 6,6 procent är ”dopad” för att de 162 Netto-butikerna tillkom med sin omsättning under det andra halvåret. Coop har de senaste åren gjort stora investeringar dels i sitt butiksnät, dels i prissänkningar. Ändå tycks man inte få utväxling för satsningarna, även om 2020 enligt uppgifter till ­Ica­nyheter har startat bra.

När drivkraften är fixad har kedjan större möjlighet att bli relevant – och lönsam

Christian Wijkström, vd för CBS, talar om att deras erbjudande ”är bättre än marknadsledarens” med ”fräscha butiker, lägre priser och bättre kundmöten än tidigare”. Men relevansen, konsumenternas känsla av att man ”behöver” Coop – var är den? ­Eller snarare: Varför uteblir den?​

Hur kommuniceras egentligen det vardagserbjudande som Coop säger sig ha? Vad är det som ska få konsumenten att välja deras butiker framför säg – Ica?

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Loading...