Retail is detail – den som säger detaljhandel får ställa sig i hörnet och skämmas

Retail is detail och omni numera en fygital företeelse. Varje skrå har sitt eget språk – och detaljhandeln är inget undantag. Tvärtom. Här slevar likasinnade ur samma mustiga soppa av branschfloskler och andra tomma ord. Det måste få ett slut.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

När jag precis hade börjat som journalist attraherades jag lika mycket av bilden av yrket som av själva jobbet.

Jargongen på redaktionen. Det ljumma kaffet som långsamt drev mig mot den första efterlängtade magkatarren och den så mytomspunna deadlinen.

Att prata om knäck, bröd och rubbar tills de lite äldre kollegorna tittade på klockan och bad mig lätta var, antar jag, ett sätt att klappa mig själv på axeln och säga att "bra jobbat. Du tog dig dit”.

Jag var ett med stammen. Hade hittat min flock.

Med åren har det där bleknat bort. Tintininstinkterna är inte lika starka längre och att låta som valfri karaktär ur nån Thor Modéen-film känns för ansträngt.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Samma ämne:
Loading...