Mikael Sydner: Maten visar vägen när alla vill hitta hem till kunderna

Clas Ohlsons affär med Mathem är ett tydligt exempel på vad e-handeln med mat betyder för övrig handel.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Mikael Sydner

Redaktör för Market Premium

Det finns ingen varugrupp inom e-handeln som är lika het som livsmedel. Tillväxten är stark och penetrationen ökar. I år väntas var femte hushåll klicka hem julmaten enligt en färsk prognos från GFK.

Ökningstakten i Sverige är till och med en av de högsta i Europa.

Samtidigt har de etablerade kedjorna vaknat på allvar och storsatsar på e-handel.

Att maten kommer att visa vägen för resten av e-handeln har sagts flera gånger.

I dag kom ett exempel på det – hur strukturella förändringar inom handeln inte ligger i framtiden utan faktiskt händer nu: Clas Ohlson köper tio procent av Mathem.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Loading...