Låt dig inte luras, det är de stökiga som blir vinnare

Det byggs om och stökas för fullt i detaljhandeln. Men tro inte att det alltid är de som får negativa rubriker som är mest illa ute. Ofta är det tvärt om.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Det är gott om rubriker om kedjor som förändrar och stuvar om: Clas Ohlson lämnar länder, kapar kostnader och formar nya servicekoncept. Ikea fryser etableringar, utvecklar sin e-handel och skruvar på cityformat. Åhléns stänger varuhus, lägger allt mer på nätet och öppnar outlets. Norska Varner-gruppen lägger ner Days Like This för att ”samla krafterna”. Ica drar ned på personal, styr om kompetens och satsar digitalt.

Det är stökiga förändringstider.

Men låt dig inte luras.

Tro inte att för dagen negativa signaler – det kommer fler under 2019 – alltid är tecken på att det går utför. Visst kan det vara så, men ofta är det tvärtom. Det är de jobbiga, de som ställer om och tar smällar nu som kommer att bli vinnarna.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Loading...