Lars Welin: Det går inte att rynka på näsan åt Lidl längre

Den tidigare så slutna och stela kedjan ligger numera i framkant på flera områden. Siktet är inställt på expansion.
Text: Lars Welin
Annons:

Lars Welin är analytiker på Market.

Mycket snack. Och mycket verkstad.

Så kan man sammanfatta Lidls sätt att jobba numera.

Kedjan är inne i en expansiv fas och nyheterna kommer slag i slag:

  • Etablering av nya ­butiker (även med inriktning på gränshandel).
  • Omlokaliseringar och ersättningsetableringar på flera platser.
  • Upprustning av befintliga butiker.
  • Nya distributionscentraler tillkommer (Örebro och Västsverige).
  • Utökning av nuvarande lager (Rosersberg).
  • Färskvarufokus i butik (frukt och grönt vid entrén, butiksbakat bröd).
  • Hållbarhetstänk (eko, fairtrade, svinn, välgörenhet, MSC-fisk).
  • Aktiv rekrytering och synlighet på jobbmässor (employer branding).
  • Nytt huvudkontor – höjer statusen.
  • Satsning på förarlösa bilar, laddstolpar och annan ny teknik.
  • Och flera utmärkelser och priser.

​I Icanyheters etableringssammanställning i januari hade kedjan ett 20-tal butiker på gång 2018–2019. Bara på de veckor som gått sedan dess har ytterligare fem butiksetableringar tillkommit.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Loading...