Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Retail Awards

Trion som får den fysiska butiken att glänsa – här är deras framgångsrecept

Publicerad: 18 oktober 2021, 11:31

Hjördis Meyer, verksamhetschef, Pistill, Patrik Nilsson, vd, Ekeby Möbler, Robert Göthe, vd, Hepcat Store leder de tre butikerna som tagit sig till final i kategorin Årets butik i Retail Awards 2021.

En klädesbutik i Lund, en sexhjälpsbutik i Stockholm och en möbelbutik i Ekeby. Det de har gemensamt är att de alla är finalister i kategorin Årets butik i Retail Awards 2021. Här berättar verksamhetscheferna om hur de lyckas vinna kundernas hjärtan.


Ämnen i artikeln:

Retail AwardsButikskonceptButik

Det har varit ett minst sagt utmanade år för den fysiska handeln. Men med kunderna i fokus har de här tre butikerna visat styrka och engagemang genom utmaningarna och tagit sig genom året på ett imponerande sätt. 

Glada finalister: Gänget på Pistill i centrala Stockholm. Verksamhetschefen Hjördis Meyer är tredje personen från vänster.

Hjördis Meyer, verksamhetschef, Pistill

Vad gör er butiksupplevelse speciell?
– Själva butiksmiljön, atmosfären och den rådgivning vi erbjuder. Varje dag möter vi kunder som gått och funderat, tänkt och känt att de vill få hjälp men inte vetat hur och vad de ska göra för en lösning. Vissa blir rekommenderade till oss från sin vårdkontakt, medan andra söker upp oss privat. Vi har haft många möten där kontakten kanske är självklar men också många där det ibland tagit längre tid att våga ta steget ”in” till oss. När kunden tar steget och kontaktar oss, har vi guidat och skapat trygghet med personlig rådgivning. 

LÄS MER: De kan vinna Retail Awards – här är 27 finalister i nio kategorier

– Att dessutom med vårt breda kontaktnät till vården kunna hänvisa en kund till en vårdkontakt på plats, det är kundservice. Pistill präglas av förtroende och omtanke, och våra samtal av medmänsklighet, lyhördhet och en stor portion hjärta.

Hur arbetar ni med att informera och utbilda era kunder? 
– I en sinnlig miljö och med djup kunskap erbjuder vi rådgivning och utbildning med värme, ödmjukhet, på ett inspirerande, inkluderande och förtroendeingivande sätt genom vårt kunniga och kompetenta team. Vi har flera samarbetsprojekt med vården, patientföreningar, seniorföreningar, olika poddar mm där vi delar med oss av vår kunskap kring hur olika intimprodukter kan vara behjälpliga för att väcka lust och stärka den sexuella hälsan – genom hela livet. 

– Vi har bland annat lanserat Pistills knipskola och gjort stora framsteg i att nå ut via alternativa kanaler. Genom att dela med oss av vår kunskap och öka medvetenheten kring frågor som rör den sexuella hälsan, kan fler må bättre och fler få rätt hjälp och hitta tillbaka till sin lust och njutning.

Hur firar ni finalplatsen? 
– Vi är så glada och så stolta över att ha utsetts till en av de tre finalisterna. Bara det, känns som en seger för oss. Ett kvitto på vår strävan och vilja till en förändring att se den sexuella hälsan – genom hela livet - som en integrerad del i vårt allmänna välbefinnande och främja en bättre livskvalitet för fler. Så tårta i veckan och bubbel i glasen. Det här kommer vi att fira hela året ut.

Motivering till Pistill:

Sexuell hälsa ska vara för alla – oavsett ålder. Hos Pistill får alla kunder den hjälp de behöver för att nå en bättre intimhälsa samtidigt som en rad samarbeten med sjukvården och andra instanser synliggör frågan för fler grupper i samhället.

 

Patrik Nilsson, vd, Ekeby Möbler

Patrik Nilsson, vd, Ekeby Möbler

Vad skulle du säga är den främsta anledningen till att kunder vill besöka just er butik?
– Vi är en privatägd butik sedan starten 1980 med ett eget utvalt unikt sortiment. Vi har ett brett sortiment som tilltalar en bred kundgrupp. Sedan har vi personlig service från köp till leverans.

Vilken är den största utmaningen med att driva en fysisk butik i dag?
– Vi arbetar mycket med både butik, hemsida och e-handeln, och lägger upp så komplett utbud som möjligt som speglar hur sortimentet ser ut i butik. Utmaningen är att nå ut med budskap och kampanjer i både nya och gamla annonskanaler. Vi anpassar både butik, hemsida och e-handeln löpande för kundernas nya köpmönster.

Hur känns det att ha tagit er till final i Retail Awards? 
– Fantastisk kul, vi är väldigt glada och stolta över nomineringen.

Motivering till Ekeby Möbler:

En välsorterad och harmonisk butik med kompetent personal som ger konsumenterna de bästa förutsättningarna att möblera sitt hem och hitta inspiration både i butiken och genom olika evenemang.

Robert Göthe, vd på klädbutiken Hepcat Store i Lund.

Robert Göthe, vd, Hepcat Store

Vad har varit den största utmaningen med att driva butik under året?
– Ett av de större problemen har varit restriktionerna om antal personer i butik. Att på ett bra sätt säga till om att det är fullt i butiken men ändå hålla kvar kunden. Vi hade till exempel kaffe eller annat och bjöd på medan kunden väntade på sin tur. Det gäller att hålla kunden glad.

Vad tror du har tagit er till en finalplats?
– Hårt arbete, ha ha! Skämt åsido, vi sätter alltid kunden först och ser till att göra det med ett leende.

Hur arbetar ni för att fortsätta hålla konceptet relevant för kunderna? 
– Vi fortsätter i samma spår med att vara lyhörda för kunden och att se till att den trivs både i den fysiska butiken samt på webben. Det verkar ha varit ett vinnande koncept hittills.

Motiveringen till Hepcat Store:

Med sitt unika koncept skapar Hepcat Store mer än en butik. Genom både produkter och evenemang skapas en gemenskap runt en livsstil i en charmig utformning.

Vinnarna i Retail Awards 2021 presenteras den 20 oktober i anslutning till Markets och Dagens industris heldagskonferens Retail Arena. Gå in här för att läsa mer och säkra din plats på Retail Arena och Retail Awards 2021.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev