Retail Awards
Retail Awards: Årets tillväxtföretag växer snabbare än branschen
Publicerad: 10 september 2020, 09:53
Foto: Shutterstock
Årets tillväxtföretag ska främja snabbväxarna i handeln. Vinnaren ska klå branschen i stort när det häller tillväxt och det ska ske med lönsamhet. Finalisterna i år är: My perfect day, Lyko och Desenio.
Ämnen i artikeln:
Retail AwardsLäs mer: De kan bli en vinnare – här är alla finalisterna inför Retail Awards
Priset Årets tillväxtföretag har skapats för att främja snabbväxare eller stjärnskott inom handeln. på Retail Awards.
Vinnaren ska vara ett företag som kan visa på en bättre tillväxt än branschen kombinerat med en positiv lönsamhetsutveckling.
På den digitala prisutdelningen 21 september får vi reda på vem årets vinnare är. De som gör upp om det är My perfect day, Lyko och Desenio. Här berättar de mer om sig själva:
Hallå där Pauline Grindvall, ägare, My perfect day
Vad skulle en seger betyda för er?
– Otroligt mycket! Även om det så klart känns som en seger i sig bara att bli utsedd till finalist. Det är ett fint kvitto för allt hårt jobb som personalen lägger ner varje dag i bolaget.
Varför tycker du att är ni en värdig finalist?
– Vi har växt med mellan 50 och 100 procent under varje år de sex år vi varit verksamma. Framför allt sätter jag stort värde vid att vi jobbat hårt för att vara lönsamma varje år också, och lyckats med att ha i snitt tio procent på sista raden under denna tillväxtresa. Det är jag otroligt stolt över. Lönsamhet är något som lätt glöms bort i jakt på tillväxt upplever jag.
Vad blir viktigast för att ni ska fortsätta att växa?
– Att parallellt med befintlig B2C-försäljning i Sverige fortsätta att utveckla bolaget på nya marknader och inom nya affärsområden. Att kunna vara agil och outtröttlig på samma gång och vara fortsatt trogen vår nisch.
Hallå där Rickard Lyko, vd för Lyko
Varför har Lyko Online så stark tillväxt?
– Vi vill att skönhet ska vara roligt. Att vi har marknadens bredaste produktsortiment av kvalitetsvarumärken ger en effektiv marknadsföring. Vi har fokuserat på kundupplevelsen för att vara relevanta och möjliggöra interaktioner med kunderna. Vi har byggt en community som bidrar med innehåll och recensioner som skapar mervärde. Vi har lyckats bygga en kultur och effektivitet i bolaget som kan driva tillväxten med lönsamhet.
Vad skulle det innebära om ni vinner?
– Vi skulle fira ordentligt med våra medarbetare! Utan deras glöd och driv hade vi aldrig lyckats med denna tillväxt eller få detta fina pris!
Var är ni om fem år?
– Då är vi den naturliga startpunkten för alla i Norden som är intresserade av skönhet. Vi har har fortsatt expandera utanför Norden och missionerar i Europa att skönhet är lekfullt, härligt och något individuellt.
Fredrik Palm, vd Desenio, om …
...att vara finalist i Årets tillväxtföretag:
– Väldigt kul att bli nominerad som årets tillväxtföretag. Vi har i några år satsat på lönsam och uthållig tillväxt och det är kul att bli uppmärksammad.
…vad som ligger bakom den snabba tillväxten:
– Vi investerar mycket resurser i trendspaning och kreation för att ständigt kunna er-bjuda våra kunder produkter de efterfrågar. Dessutom utökar vi ständigt vår kundkrets genom geografisk expansion. Bakom allt detta står givetvis ett fantastiskt team som växer i takt med bolaget. Vi arbetar medvetet med både kultur och kompetensutveckling för att engagera våra medarbetare.
…hur företaget ska fortsätta att växa med lönsamhet:
– Vi har hittat en modell som fungerat bra. Den modellen är inte statisk på något sätt, utan vi utvärderar och förändrar den ständigt för att navigera i en föränderlig omvärld tillsammans med olika interna förutsättning-ar som förändras i takt med att vi växer. Den största utmaningen är att ständigt anpassa och förändra oss för att på bästa sätt vara rätt vid varje givet tillfälle.
Läs mer: Retail Awards: Årets ledare lyfter sina medarbetare till stordåd – de är finalister
Läs mer: Retail Awards: Årets e-handlare tar på sig ledartröjan
Läs mer: Retail Awards: Årets globala satsning ska ha tagit världen med storm
Läs mer: Retail Awards: Årets omniupplevelse skapar en ultimat köpprocess
Läs mer: Retail Awards: Här blir marknadsföringen avgörande för succé
Läs mer: Retail Awards: Årets hållbara företag ska vara en förebild som inspirerar
Läs mer: Retail Awards: Vinnaren sticker ut genom sitt sätt att hantera trogna kunder