Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Retail Awards

Retail Awards: Årets logistiksatsning ska innovativt ha löst hela flödeskedjan

Publicerad: 11 september 2020, 11:55

Foto: Shutterstock

För att vinna pris för Årets logistiksatsning vid Retail Awards ska företaget på ett innovativt och framgångsrikt sätt ha löst hela flödeskedjan. Finalister i år är Jula, Lidl och Netonnet.


Ämnen i artikeln:

Retail Awards

Läs mer: De kan bli en vinnare – här är alla finalisterna inför Retail Awards

Förmågan att tänka nytt är en viktig egenskap hos vinnaren av priset Året logistiksatsning vid Retail Awards.

Företaget ska på ett framgångsrikt sätt ha implementerat en logistiklösning som genomsyrar hela flödet. Det kan handla om allt från lösningar på lager, vid plock och pack till utleveranser och returflöden som används för att stärka konkurrenskraften.

Årets finalister är Jula, Lidl och Netonnet. Här berättar de mer om sig själva:

Tre frågor till Lennart Karlsson, logistikchef på Jula

Hur känns det att vara en av finalisterna till Retail Awards?
– Det känns fantastiskt kul att vi gått vidare till final med den logistiksatsning vi gjort.

Berätta om den satsning ni gjort på järnvägstransporter?
– Allt startade som ett miljöinitiativ, att flytta över gods från väg till järnväg. Vi har under ett antal år nu bedrivit en tågpendel som vuxit hela tiden och blivit en intermodal transportlösning. Vi har också utökat järnvägstransporter med en Europapendel som går fyra dagar i veckan från Duisburg till Falköping. Och vi har också investerat i mer kapacitet både i tågspår och rangerytor.

På vilket sätt tycker du att ni är en vinnare?
– Vår lösning är väldigt innovativ och kreativ. Det är jättemånga pusselbitar att få ihop, som till exempel en tågsträcka på endast tolv mil, en unik dispens för långa fordon mellan Falköping och Skara och att vi tagit över ägandet och driften av dryporten.

Hallå där Carl Ceder, logistikchef på Lidl Sverige

Vad skulle det betyda för Lidl att vinna Årets logistiksatsning?
– Att vinna skulle vara ett mycket uppskattat kvitto även från omvärlden på att våra logistiksatsningar leder vägen för hållbar utveckling i branschen.

Hur viktig är logistiken för kedjans framgång i Sverige?
– Som en opartisk logistikchef vill jag påstå att logistiken är en kritisk del av vår fram-gång. Men det är själva logistikstrukturen med samlade leveranser via centrallager, med en leverans per butik och dag, som möjliggör att vi alltid har både den färskaste frukten och de effektivaste transporterna.

Vilka är era senaste projekt inom området?
– Just nu skulle jag säga att projekten vi driver kring autonoma elektriska fordon tillsammans med Einride och omställningen till elektrifierade transporter kan vara de som kan komma att göra störst avtryck framöver.

Stefan Svensson, logistikchef på Netonnet, om ...

…hur logistiken är en del av affärsidén hos Netonnet:
– Nöjda kunder är centralt och en del av upplevelsen av att handla hos oss är att kunderna är nöjda med sin leverans. Vi vill göra alla våra flöden snabbare och enklare utan att kompromissa med kvaliteten.

…styrkorna på området:
– Vi låter experterna inom varje område inom bolaget driva och äga sin utveckling men arbetar ständigt gränsöverskridande mellan avdelningar. Vi är duktiga på att driva innovationer som förenklar och förbättrar för våra kunder. Vi vill också hitta enkla lös-ningar som driver hållbarhetsfrågan.

…reaktionen på att vara en av årets finalis-ter till Retail Awards:
– Fantastiskt roligt att logistikens vikt för ett framgångsrikt retailbolag lyfts. Det visar att våra satsningar ligger rätt i tiden.

Läs mer: Retail Awards: Årets ledare lyfter sina medarbetare till stordåd – de är finalister

Läs mer: Retail Awards: Årets e-handlare tar på sig ledartröjan

Läs mer: Retail Awards: Årets globala satsning ska ha tagit världen med storm

Läs mer: Retail Awards: Årets omniupplevelse skapar en ultimat köpprocess

Läs mer: Retail Awards: Här blir marknadsföringen avgörande för succé

Läs mer: Retail Awards: Årets hållbara företag ska vara en förebild som inspirerar

Läs mer: Retail Awards: Vinnaren sticker ut genom sitt sätt att hantera trogna kunder

Läs mer: Retail Awards: Årets tillväxtföretag växer snabbare än branschen

Ämnen i artikeln:

Retail Awards

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev