Retail Awards
Retail Awards: Årets butikskedja tänker nytt samtidigt som den levererar
Publicerad: 14 september 2020, 09:58
Foto: Shutterstock
Priset Årets butikskedja vid Retail Awards går till ett företag som främjar utvecklingen med nytänkande lösningar samtidigt som det möter marknadens behov. Årets finalister är Myrorna, Synsam och Clas Ohlson.
Ämnen i artikeln:
Retail AwardsLäs mer: De kan bli en vinnare – här är alla finalisterna inför Retail Awards
Kravet, för att vinna pris som Årets butikskedja vid Retail Awards, är att företaget är lönsamt och att det genom långsiktigt arbetet lyckats med sitt erbjudande.
Priset har instiftats för att främja utvecklingen bland moderna butikskedjor som arbetar nytänkande samtidigt som de ser till marknadens behov.
Årets finalister är Myrorna, Synsam och Clas Ohlson. Här berättar de mer om sig själva:
Tre frågor till Caroline Andermatt, vd, Myrorna
Hur känns det att vara finalist?
– Superspännande! Men också banbrytande. Vi har ju ofta fått komma
in i sammanhang kring hållbart som en extra kategori. Att faktiskt ta plats som no-minerad på samma villkor som andra kedjor är ju ett tecken i tiden om något! Det är vi superstolta över.
Är det första gången ni tävlar generellt?
– Nej, inte alls. Vi har ju vunnit pris för Årets hållbara butikskedja tidigare till exempel.
Var är ni om fem år?
– Om fem år är vi inte, som i dag, ett komplement till nyproducerat utan konsumenternas första val.
Hallå där Håkan Lundstedt, vd, Synsam
Nämn en milstolpe som gjort att ni har tagit er hit?
– Synsams vision att bli det ledande och mest hållbara livsstilsföretaget inom ögonhälsa har tagit oss på en förbättringsresa där kunden varit vår ledstjärna. Att abonnera på glasögon och ögonhälsa, som vi var först i världen med, är resultatet av ett tydligt kundbehov.
Vad ser bäst ut i Synsams butiker just nu?
– Synsam skapar hela tiden attraktiva butiksupplevelser och våra medarbetare ger branschens bästa kundmöte. Jag är även stolt över vår hållbarhetsagenda som synliggörs med återvinningslådor i samtliga butiker. Förbrukade glasögon samlas in och återanvänds i utvecklingsländer eller går till återvinning i circular collection, Synsams hållbara val.
Hur ska ni fira om ni vinner?
– I Synsams kultur gäller ”laget före jaget”, så priset får vi för att vi skapar resultaten tillsammans. Alla medarbetare firas med vinnartårta!
Johannes Åverling, operativ chef för Clas Ohlson i Sverige, om ...
...att vara en av finalisterna i Årets butikskedja. Är ni en värdig finalist?
– Ja absolut. Det är verkligen roligt att bli uppmärksammade för det som vi gör när det gäller att testa nya koncept och idéer. Det betyder jättemycket för alla våra fantastiska medarbetare på Clas Ohlson.
Vad är du mest stolt över i er butikskedja?
– Jag är mest stolt över alla våra medarbetare som tillsammans arbetar för att förenkla våra kunders vardag, testar nya idéer och bidrar till att skapa framtidens butik. Det handlar om allt från hur vi möter våra kunder i butik och online, hur vår kunskap om de produkter vi säljer skapar mervärde till kund, samt vår utveckling butiker av nya spännande servicekoncept som till exempel Hyr hos Clas.
Har ni några förebilder i branschen?
– Jag inspireras av många inom både detaljhandeln men jag hämtar också inspiration från andra branscher kring vad de gör kring kundmötet. Men för att ge något exempel så tycker jag att aktörerna inom dagligvaruhandeln kan inspirera, exempelvis Ica. De har under flera år tänkt convience och tagit fram flera lösningar i syfte att förenkla för sina kunder - allt från produkter, inspiration, leveransalternativ, till teknik i butik och online. Det är verkligen intressant att se hur de och andra företag arbetar för att skapa morgondagens butiker.
Läs mer: Retail Awards: Årets ledare lyfter sina medarbetare till stordåd – de är finalister
Läs mer: Retail Awards: Årets e-handlare tar på sig ledartröjan
Läs mer: Retail Awards: Årets globala satsning ska ha tagit världen med storm
Läs mer: Retail Awards: Årets omniupplevelse skapar en ultimat köpprocess
Läs mer: Retail Awards: Här blir marknadsföringen avgörande för succé
Läs mer: Retail Awards: Årets hållbara företag ska vara en förebild som inspirerar
Läs mer: Retail Awards: Vinnaren sticker ut genom sitt sätt att hantera trogna kunder
Läs mer: Retail Awards: Årets tillväxtföretag växer snabbare än branschen
Läs mer: Retail Awards: Årets logistiksatsning ska innovativt ha löst hela flödeskedjan