Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Retail Awards

Prisade butikssäljaren: ”Öppnades nya karriärmöjligheter för mig”

Publicerad: 3 januari 2020, 08:06

INFÖR RETAIL AWARDS 2020 – ÅRETS BUTIKSSÄLJARE. Engagerade säljare är avgörande för framgång, enligt Annika Norrgård, som Korades till Årets säljare 2016. ”Att ständigt utveckla och förbättra kundupplevelsen, och bygga en personlig relation till kunden, är en viktig del för att vara attraktiv inom detaljhandeln”, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Hälsa och egenvårdKicksRetail Awards

Intresset för människor och för att skapa upplevelser har alltid funnits hos Annika

Norrgård. Hon inledde karriären som 15-åring som säljare i en liten skönhetsbutik i finska Österbotten.

Hon såg snart att nyckeln till framgång var hennes förmåga att vara lyhörd och se kundens behov och att därifrån hjälpa till att lyfta fram kundens personlighet genom att både inspirera och presentera produkter som passar kunden.

– Det är viktigt att våga vara expert och presentera det du tror att kunden tycker om, att våga lyfta fram fler produkter än vad kunden kom in för och produkter som skapar en helhet, säger Annika Norrgård, som 2010 började jobba på Kicks i Finland.

2013 började hon på Kicks i Sverige. 2016 prisades hon som Årets säljare på Retail Awards. Då jobbade hon för Chanel på Åhléns City i Stockholm.

– Med priset öppnades nya karriärmöjligheter för mig, säger hon och förklarar att hon kom tillbaka till Kicks.

Under åren har hon varit säljcoach och arbetat med att utveckla kundupplevelsen.

– Det handlar om hur vi ska få riktigt nöjda och lojala kunder. Detaljhandeln förändras och det märks både i fysisk butik och digitalt. Upplevelsen och det fysiska mötet blir allt mer betydelsefullt. Det är viktigt att ställa frågan varför kunden ska handla av mig som butikssäljare och hur jag kan skapa den bästa upplevelsen för just den här kunden.

I dag jobbar Annika Norrgård som Head of services, ett uppdrag som innefattar att utveckla upplevelsebaserad handel inom Kicks.

Det handlar om att bygga in tjänster i butiken, så kallade ”beauty services” kring till exempel make up, hudvård, ögonbryn och naglar, som erbjuds parallellt med försäljningen av skönhetsprodukter.

– Som butikssäljare handlar det om att överträffa kundens förväntningar och ofta är det detaljer som skapar ett mervärde. Mycket handlar om känslan som kunden får genom kroppsspråk och utstrålning. Som säljare måste jag visa ett engagemang för och en omsorg om kunden, vara nyfiken och ställa frågor, säger Annika Norrgård.

Läs mer: Uppstickarna snuvar den etablerade handeln på miljarder: ”The winner takes it all”

Läs mer: Sara Rosengren: ”Den fysiska butiken kan vara den viktigaste marknadsföringen”

Marie Hillblom

Nominera till Årets butikssäljare

Årets butikssäljare visar på ett framgångsrikt säljresultat och ett kundbemötande som bidragit till företagets
positiva utveckling. Priset har skapats för att främja
enskilda insatser som ger resultat för företaget och för
att lyfta fram goda föredömen inom branschen.
Läs mer om kriterierna och anmäl ditt bidrag på
www.retailawards.se
Sista anmälningsdag är 31 januari.

Annika Norrgårds tre bästa tips för ett bra kundbemötande

■ Välkomnande första intryck – tänk på kroppsspråk och utstrålning. Var där för kunden och visa glädje!
■ Engagemang och omsorg – ställ frågor, var lyhörd och ta reda på kundens behov.
■ Var den personliga experten – inspirera och förenkla med din kunskap. Fråga dig själv "Hur kan jag skapa den bästa upplevelsen för just den här kunden?"

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev