Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Retail Awards

Jysk, Jula och Flying Tiger kan bli Årets butikskedja: ”Om vi vinner blir det festyra”

Publicerad: 14 oktober 2021, 13:19

Finalister i Retail Awards 2021: Johan Sjödin, vd på Jysk, Joachim Frykberg, vd på Jula och Martin Sörenhag, vd på Flying Tiger Copenhagen.

Jysk, Jula och Flying Tiger Copenhagen är finalister i kategorin Årets butikskedja i Retail Awards 2021. Här berättar kedjornas högsta chefer om vad som ligger bakom framgångarna – och hur utmaningarna ser ut framåt.


Ämnen i artikeln:

JyskJulaFlying Tiger CopenhagenButikButikskonceptRetail Awards

I tider som utmanar den traditionella detaljhandeln finns det aktörer som sticker ut och fortsätter att både växa och satsa på sina fysiska koncept. Jysk, Jula och Flying Tiger Copenhagen är tre kedjor som har lyckats.

Johan Sjödin, vd på Jysk.

Johan Sjödin, vd på Jysk

Vad är nyckeln bakom den stärkta lönsamheten under 2020?
– Att allmänheten prioriterade att uppgradera sina hem, samtidigt som vi hade logistiken och varorna som kunde möta den ökande efterfrågan. Vi ser att alltfler lär sig att vi har högkvalitativa produkter till lågt pris och vårt nya koncept, som fokuserar mer på inspiration, gör att fler ser vilken skillnad våra produkter kan göra i deras hem.

På vilket sätt har ni investerat i personalen under året?
– Vi har förstärkt vår satsning på att internutbilda och göra våra skickligaste medarbetare redo att ta nästa steg i karriärstrappan. Vi har satsat mycket på att involvera medarbetare och ha en hög transparens rörande olika beslut. Vi har vidare satsat hårt på att förbättra arbetsmiljön och betala ut bonusar som få inom retail kan mäta sig med.

LÄS MER: De kan vinna Retail Awards – här är 27 finalister i nio kategorier

Vad är er största utmaning framåt?
– Att klara av de logistiska följdeffekter som följer av pandemin och som gör att det kan bli svårt att få fram varor i tid. Att hitta nya områden att satsa på vår personal, som vi inte redan gör. Samt att förutspå och vara väl förberedda på hur en återöppnad värld kommer påverka oss både personellt och försäljningsmässigt. Det är generellt svårt att ha en god planering, samtidigt som läget i världen är så osäker.

Motiveringen till Jysk:

Under pandemin har Jysk byggt upp ett förtroende hos sina kunder samtidigt som de har fortsatt att investera i sina fysiska butiker genom både nya etableringar och ett samlat koncept där kunden och medarbetarnas arbetsmiljö står i fokus.

LÄS MER: Jysk vill öppna fler butiker i större storlek – här är orterna kedjan sneglar på

Joachim Frykberg, vd på Jula.

Foto: Press

Joachim Frykberg, vd på Jula

Hur ska det nya konceptet stärka er som kedja?
– Målsättningen med det nya konceptet är att göra varje enskilt sortiment mer tillgängligt för kunden. När vi säkerställer ett mer enhetligt och skalbart koncept skapar det en igenkänning hos kunden som gör att det känns tryggt att handla på Jula. Vi vill också skapa ett mer självbetjänande kundmöte med en tydlig navigering som gör det enklare för kunden att hitta. Med detta sammantaget skapar vi en tydligare kundupplevelse i kombination med ett visuellt synligare sortiment vilket stärker varuhuskedjan i sin helhet.

Vad ligger bakom den ökade omsättningen och resultatet som Jula hade under 2020?
– Vi såg en stark omsättningsökning redan innan pandemin, samtidigt som vi är ödmjuka inför att pandemin har gynnat den handel som vi bedriver. Vi som organisation har haft förmågan att hantera den stora omsättningsökningen utan att dra på oss stora extra kostnader, vilket i slutändan gett ett fantastiskt bra resultat för 2020.

Hur firar ni om ni vinner?
– Om vi blir utnämnda till Årets butikskedja kommer vi att fira stort tillsammans. Det är viktigt! På Jula firar vi gärna så fort tillfälle ges, och om vi vinner pris för Årets butikskedja kommer det att märkas oavsett om du är medarbetare eller kund på Jula. Det blir festyra helt enkelt. Med den utmärkelsen i ryggen kommer vi sedan att fortsätta arbeta mot att bli lite bättre i allt vi gör, varje dag. På Jula siktar vi alltid högre.

Motivering till Jula:

Jula har tagit sig genom pandemin på ett imponerande sätt samtidigt som de har fortsatt att expandera kraftigt. Genom ett nytänkande i konceptet skapar de en större tydlighet och mer inspiration för kunden.

LÄS MER: Då kliver Jula in i Finland: ”Ser en möjlighet för ganska många varuhus”

Martin Sörenhag, vd på Flying Tiger Copenhagen

Foto: Ateljé Utell

Martin Sörenhag, vd på Flying Tiger Copenhagen

Hur har lanseringen av scan and go påverkat era butiker?
– Det största arbetet har varit att informera och utbilda vår personal hur vi på bästa sätt skall använda Scan & Go för att öka kundservicen samt göra det enklare för våra kunder att handla. Scan & Go medför att vi minskar tiden i kassorna och kan då ge mer kvalitativ tid till våra kunder ute i butikerna. Win-win och mer tid till våra kunder, vilket är precis så det skall vara.

Vad har varit er största utmaning under året?
– Att hantera pandemin med dess restriktioner, där vi har gjort allt det vi kan för att skapa trygghet bland våra anställda och kunder och samtidigt kunna nå en hållbar lönsamhet, har varit den absolut största utmaningen. Det gäller ju att säkra så att vi gör allt så rätt vi kan, vad gäller säkerhet för våra kunder och personal men samtidigt så behöver vi ju också på något sätt skapa en lönsamhet. 

Vad särskiljer er från era konkurrenter?
– Vi vill inte ”bara” sätta våra varor på en hylla, utan målet är att våra varor, tillsammans med vår fantastiska personal och stämningsfulla musik skall skapa en upplevelse. Jag skulle säga att Flying Tiger är rätt ensamma i Sverige att sälja roliga varor till låga priser som skapar glädje och betydelsefulla ögonblick – varje dag.

Motivering till Flying Tiger Copenhagen:

Med ett starkt helhetskoncept i ryggen fortsätter Flying Tiger Copenhagen att vara innovativa och förbättra kundupplevelsen genom lösningar som Scan and Go som effektiviserar och minskar köbildning.

LÄS MER: Danska snabbväxaren drog i bromsen: ”Haft en vansinnig tillväxt”

Vinnarna i Retail Awards 2021 presenteras den 20 oktober i anslutning till Markets och Dagens industris heldagskonferens Retail Arena. Gå in här för att läsa mer och säkra din plats på Retail Arena och Retail Awards 2021.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev