Retail Awards
Här är säljarna som hyllas av kolleger och kunder: ”Det är en riktig wow-känsla”
Publicerad: 8 oktober 2021, 11:40
Kristina Koulikova, Elgiganten, Umit Yilmaz, Clas Ohlson Trelleborg och Helena Stelius, butikschef Lindex Väsby centrum är nyckelspelare bakom butikernas höga kundnöjdhet och goda försäljning.
Sveriges bästa butikssäljare finns på Elgiganten, Clas Ohlson och Lindex. Trots alla svårigheter under pandemin lyckades Kristina Koulikova, Umit Yilmaz och Helena Stelius göra kunderna nöjda och hålla uppe försäljningen. Här delar de med sig av viktiga framgångsfaktorer.
Den 20 oktober avgörs vilka som tar hem segern i Retail Awards 2021. I kategorin Årets butikssäljare har juryn vaskat fram tre finalister som lyckats exceptionellt bra med kundmötet trots pandemi och restriktioner. Engagemang, energi och glädje är viktiga faktorer bakom det starka resultatet.
Kristina Koulikova, Elgiganten, finalist i Årets Butikssäljare 2021.
Kristina Koulikova, Elgiganten
Hur känns det att vara i final i Retail Awards?
– Att bli finalist i Retail Awards är en riktig wow-känsla. Det är mycket blandade känslor men jag är riktig stolt över mig själv.
Vad är det bästa med att jobba i butik?
– Listan är lång. Men jag skulle nog säga att den sociala biten – att få smitta av sig av sin energi på alla medarbetare och kunder – definitivt är det bästa.
LÄS MER: De kan vinna Retail Awards – här är 27 finalister i nio kategorier
Hur vill du växa som säljare?
– Att växa som säljare är ett rullande mål för mig där jag jobbar mycket med feedback. Det finns aldrig ett stopp för mer kunskap om hur man kan bli bättre.
Motiveringen för Kristina Koulikova:
Har under en utmanande tid tagit ett större ansvar i butiken i Solna centrum och skapat en säljplats där alla jobbar ihop. Kristina har hela tiden haft höga och jämna säljsiffror. På ett varmt och personligt sätt engagerar hon sig i kunden och blir en vän du kan lita på.
Umit Yilmaz, Clas Ohlson Trelleborg, finalist i Årets butikssäljare 2021.
Umit Yilmaz, Clas Ohlson Trelleborg
Vad gör dig till en bra säljare?
– Jag försöker vara lösningsorienterad. Jag värderar behovsanalysen högt för att se till att kunden får ett komplett köp kombinerat med en positiv shoppingupplevelse.
Varför har ni högst kundnöjdhet i er butik?
– Vi har en arbetsmiljö som främjar kundfokus, därmed är det en självklarhet att man gör de lilla extra för kunden. Vi har dessutom väldigt roligt på jobbet och det smittar alltid av sig till kunderna.
LÄS MER: Öppenhet, trygghet och utveckling – här är tipsen från handelns bästa arbetsgivare
Är det som säljare viktigt att vara tävlingsmänniska?
– Nej, som teamleader inom sälj jobbar jag med säljcoaching och vet att det går att motivera alla typer av personligheter. En tävlingsinriktad person råkar bara var den enklaste att motivera.
Motiveringen för Umit Yilmaz:
Butiken har högst kundnöjdhet av kedjans alla butiker i Sverige. Umit är en av orsakerna. Han smittar av sig med sin energi både till kunder och kollegor. Har mångårig erfarenhet och skapar förtroende genom att hjälpa till på ett sakligt och trevligt sätt. Förklarar tydligt. Hyllas ofta av återkommande kunder.
Helena Stelius, butikschef Lindex Väsby centrum, finalist i Årets butikssäljare 2021.
Helena Stelius, butikschef Lindex Väsby centrum
Vad är roligast med att jobba i butik?
– Att det är väldigt varierande samt att få jobba med härliga kolleger. Självklart också mötet med alla unika kunder.
Vad är mest utmanande med att skapa bra kundmöten?
– Att alla kunder ska få den tid de behöver.
Vad är ditt bästa kundmötestips?
– Att få kunden att känna sig välkommen och att vara påläst på sortimentet för att kunna erbjuda bästa outfit.
Motiveringen för Helena Stelius:
Har under pandemin lyft personalen och fortsatt jobba med starka kundmöten. Helena hälsar välkommen med värme som känns och ögonkontakt som lyser på långt håll. Delar sin kunskap om produkterna och får köpsuget att växa från en produkt till en hel outfit – tänker helhet, involverar och skapar trevlig stämning.
Vinnarna i Retail Awards 2021 presenteras den 20 oktober i anslutning till Markets och Dagens industris heldagskonferens Retail Arena. Gå in här för att läsa mer och säkra din plats på Retail Arena och Retail Awards 2021.