Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Retail Awards

E-handelsstjärnorna berättar: Så jobbar vi för att få affären att lysa ännu starkare

Publicerad: 12 oktober 2021, 11:24

Fredrik Palm, vd för Desenio, Björn Thorngren, vd och grundare för Meds, och Martin Richardsson, e-handelschef för Netonnet.

Desenio, Netonnet och Meds rör sig i olika branscher men har två saker gemensamt. De är alla tre urstarka i sin e-handel – och de är alla finalister i Retail Awards 2021. Här berättar bolagens chefer om hur de jobbar.


Ämnen i artikeln:

NetonnetMedsDesenioRetail AwardsE-handel

Att allt fler väljer att e-handla är det ingen tvekan om. När det gäller att få kunden att välja dig blir frågor som personalisering, användarvänlighet och unikhet avgörande. Här berättar de tre finalisterna i Årets e-handel om hur de har fått sin affär att lysa ännu starkare.

 

Desenio, med vd Fredrik Palm i spetsen, är finalist i kategorin Årets e-handel i Retail Awards 2021.

Fredrik Palm, vd på Desenio

Vad är nyckeln till er starka tillväxt?
– Vi försöker att ständigt erbjuda våra kunder mycket prisvärd väggkonst som ligger rätt i trend och samtidigt möta kunderna där de rör sig, till exempel i sociala medier och i sökmotorerna.

Nu är ni ett börsbolag. Hur påverkar det er affär?
– Att vara listade ger Desenio som bolag en kvalitetsstämpel och vi får mer uppmärksamhet, vilket jag tror i förlängningen gör oss till en ännu attraktivare arbetsgivare. Dessutom ligger vi närmare kapitalmarknaden i det fall vi skulle behöva finansiering för strategiska initiativ. Däremot påverkar det inte vår dagliga affär i bolaget. 

Ni producerar en stor del av era motiv själva. Hur vet ni vad som kommer att gå hem?
– Vi utvecklade redan för fem år sedan en plattform där all vår data samlas. Sedan har vi skapat olika rapportverktyg som visualiserar datan, bland annat kan vårt kreativa team tidigt identifiera trender i sortimentet, och baserat på sådan data skapar vi nya motiv som vi med stor säkerhet vet att våra kunder tycker om.

Motiveringen till Desenio:

Med datadrivna processer, ett kreativt inhouseteam och förmågan att möta kunden där hon är levererar tillväxtmaskinen år efter år. En inspirerande plattform erbjuder svensk e-handel i världsklass på 35 marknader.

LÄS MER: Vd:n om snabbväxarens oväntade bakslag: ”Det kom väldigt plötsligt”

 

Björn Thorngren, vd och medgrundare, Meds.

Foto: pressbild

Björn Thorngren, vd och medgrundare, Meds

Vad skiljer er från era konkurrenter?
– Meds är en helthetsupplevelse. Hela bolaget jobbar stenhårt med kunden i fokus, oavsett om det gäller sortiment, ”best in class”-tillgänglighet på farmaceuter eller snabbast leveranser. Vi tittar inte så mycket på våra konkurrenter så kan inte kommentera dem, men vi lyssnar på kunden hela tiden och går till jobbet varje dag med mål om att göra kunden upplevelse av Meds så stark som möjligt. Detta har hittills gett utdelning då kunderna fortsätter komma tillbaka.

Hur gick det till när delägaren och artisten Måns Zelmerlöw valde att ställa upp i den omtalade Meds-reklamen?
– Det var faktiskt hans idé! Men som ett mindre bolag behöver man ibland röra om i grytan för att höras genom bruset. Att det blev just en musikvideo där vi både kunde prata om Meds men också underhålla tittaren med lite humor kändes klockrent.

När kommer Meds att gå med vinst?
– Vi satsar på att bli en av de stora i apoteksbranschen och investerar därför mycket i marknadsföring och logistik. Vi är lönsamma på ordernivå men kommer fortsätta investera i tillväxt tills vi nått den position i marknaden vi önskar.

LÄS MER: De kan vinna Retail Awards – här är 27 finalister i nio kategorier

Motiveringen till Meds:

Tack vare långsiktiga satsningar och lite naket har företaget på kort tid blivit en av de stora spelarna inom apoteksbranschen. En smidig kundresa och blixtsnabba leveranser i kombination med fortsatta investeringar bäddar för fortsatt tillväxt.

LÄS MER: Så ska Meds spränga miljardvallen – och bli en av de stora: ”På god väg”

 

Martin Richardsson, e-handelschef, Netonnet.

Martin Richardsson, e-handelschef, Netonnet

Hur jobbar ni med personalisering?
– Vi har implementerat personaliseringsplattformen Rich Relevence där kundens online-beteende kombineras med data från vår kundklubb Klubbhyllan och köphistorik från Lagershop för att på så sätt skapa en kundunik upplevelse. Data som används är baserad på såväl sökmönster som tidigare köp och hämtas därmed både från den fysiska och digitala världen. Vårt mål är att kunden skall tycka att det är enklare att hitta rätt hemelektronikprodukt hos oss än någon annanstans.

Ni har valt att skippa rabatter. Varför då?
– Genom vårt unika koncept med våra ständigt låga lagerpriser och en stark e-handel i kombination med Lagershoppar som fungerar som service- och logistikhubbar gör vi det enkelt för kunden. Vi tror på vikten av att skapa relevans för kunden i första hand och att äkta lojalitet kommer först när kunden är trygg i relationen och när kunden upplever riktig kundnytta.

Vad är det som lockar en miljon svenskar till Klubbhyllan?
– Vi har velat skapa en unik kundklubb genom att gå vår egen väg från första dagen. Våra Lagerpriser är en viktig grund för vår framgång, och via Klubbhyllan vill vi hjälpa kunderna att göra bra köp och bjuda på guidning och inspiration genom våra experter och relevant kommunikation. Kunden kan även känna ökad trygghet genom förlängt öppet köp, möjlighet att spara kvitton digitalt, låna släpvagn och få extra snabb och personlig service av kundtjänst.

Motiveringen till Netonnet:

Med en snabb och lättnavigerad plattform, en affärsidé som visar på nytänk och mod att skippa rabatter till förmån för äkta värde har företaget nått framgång i form av mer en miljon klubbmedlemmar, ökad omsättning och fördubblat resultat.

LÄS MER: Susanne Holmström om Netonnets starka halvårsresultat, planerna framåt och trenderna som ska ge fortsatt tillväxt

Vinnarna i Retail Awards 2021 presenteras den 20 oktober i anslutning till Markets och Dagens industris heldagskonferens Retail Arena. Gå in här för att läsa mer och säkra din plats på Retail Arena och Retail Awards 2021.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev