onsdag7 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Retail Awards

Delegera, var en förebild och fira segrar – här är de bästa ledarnas råd till andra chefer

Publicerad: 19 oktober 2021, 11:17

Johan Sjödin, vd på Jysk, Joachim Frykberg, vd på Jula och Gunnel Åkerman, vd på Life, har alla visat prov på ett starkt ledarskap det senaste året.

Det har varit ett utmanande år för toppcheferna inom detaljhandeln. Men några har trots alla svårigheter lyckats behålla kylan och visat ett tydligt och situationsanpassat ledarskap. Jysks Johan Sjödin, Julas Joachim Frykberg och Lifes Gunnel Åkerman är de tre ledare som lyste starkast.

Ämnen i artikeln:

Retail AwardsLedareJyskJulaLifeLedarskap

Fredrik Svedjetun

fredrik.svedjetun@bonniernews.se


Trion är i final i kategorin Årets retailledare i Retail Awards, som avgörs den 20 oktober. Här ger de sin syn på ledarskap och berättar hur de har jobbat under de svåra pandemimånaderna. 

Johan Sjödin, vd på Jysk.

Johan Sjödin, vd Jysk

Vad ligger bakom Jysks starka utveckling?
– En långsiktig och målmedveten satsning på medarbetarna, en strategi som prioriterar att göra det lika enkelt som snabbt att handla både i någon av våra över 150 butiker i Sverige eller online, ett butikskoncept som lyfter fram vårt sortiment där vi arbetat stenhårt på att erbjuda såväl den design och kvalitet till bästa pris som kunden efterfrågar. Man kan också säga att vi lyckats väl med att överföra den globala styrkan med över 3000 butiker i 51 länder till den lokala butiken nära kunden.

LÄS MER: De kan vinna Retail Awards – här är 27 finalister i nio kategorier

Vilka är dina främsta egenskaper som ledare?
– Jag tycker att jag lyckas kombinera min faktiskt rätt extrema inställning att alltid vilja tävla, prestera och utvecklas med att möta både mitt team och hela min organisations behov för att nå dit, både gällande de korta och de längre målen. För att en organisation ska prestera och utvecklas gäller det att alla medarbetare mår bra och är motiverade och jag tycker att jag är bra på att skapa en kultur och miljö som är transparent, öppen och tydlig där alla både kan och vill berätta om såväl de bra som de mindre bra sakerna. Just att man som medarbetare alltid ska veta hur jag kan utveckla mig och ta nästa steg, om det är det jag vill, är något som är viktigt för mig.

Hur skapar man en intern tävlingskultur som känns rolig och stimulerande för alla?
– För att vilja tävla så behövs både incitament, men också en förståelse för varför det är viktigt. Alla delar och funktioner i en organisation behöver klara att både utföra sina uppgifter men alla behöver också förstå, samarbeta och utvecklas tillsammans. Genom att ha tävlingar som är individuellt anpassade per funktion men som samtidigt pekar på samma gemensamma mål så har vi skapat en bra samsyn och motivation och därefter handlar det om att uppmuntra alla ledare att berömma och fira såväl de stora gemensamma och de små individuella prestationerna varje dag, på alla möten, på alla sätt, så ofta det bara går. 

– Positivitet och beröm är det absolut bästa sättet som finns att skapa lust och motivation att göra bra saker igen. Det gäller oss alla, så varför inte göra det så mycket vi bara kan.

Motivering:

Jysk har utvecklats starkt under Johan Sjödins ledning. Han utövar ett naturligt ledarskap med personlighet och tydlighet. Med mycket hjärta coachar han medarbetare för att växa och gå vidare i organisationen. Han har också etablerat en positiv tävlingskultur som engagerar på varenda avdelning.

LÄS MER: Jysks kraftiga resultatlyft –efter säljframgångarna: ”Får betalt för våra investeringar”

Gunnel Åkerman, vd på Life.

Gunnel Åkerman, vd Life

Vad är största utmaningen med att leda i förändring?
– Att få förståelse i organisationen om varför man gör förändringen och samtidigt få med alla på resan. Att hela tiden ha kvar fokuset på målet, samt att hålla balansen mellan vad som måste ske snabbt och vad som kan vänta.

Vad tittar du på när du rekryterar?
– Personligheten måste passa in i vår företagskultur, att man brinner för det man vill göra eller gör, samt att man är en bra teamspelare. 

Vad är ditt främsta tips till andra ledare?
– Delegera på riktigt, gå in bara när du känner att det verkligen behövs. Var inte rädd att anställa personer som utmanar dig och fira alla segrar – även de små.

Motivering:

Har gått från ett eget butiksgolv till koncernchef. Tog över styret när kedjan svajade 2018 och har byggt en samlad organisation som skapade lönsamhet under tuffa förhållanden 2020. Hennes arbete med att riva silos och öka samarbetena över landsgränsernas har varit en nyckelfaktor.

LÄS MER: Livsviktig förändring – så ska Life vända förlust till vinst: ”Vridit och vänt på det mesta”

Joachim Frykberg, vd på Jula.

Joachim Frykberg, vd Jula

Vad är din viktigaste egenskap vid krishantering som en pandemi?
– Att bibehålla lugnet och att förmedla trygghet. Att kunna prioritera och vara metodisk i planering samt att vara tydlig i kommunikationen är viktiga egenskaper som krävs när extraordinära situationer uppstår.

Vad har varit mest utmanande med att leda bolaget under det senaste året?
– Vi har varit noga med att ”alla ska vara med på båten” och att se till att vi behåller fokus på vår verksamhet och vad vi vill uppnå, samtidigt som alla balanserar jobb och privatliv under speciella omständigheter – detta kräver stort fokus och energi.

Hur ser det perfekta ledarskapet ut?
– Jag tror inte det finns ett perfekt ledarskap som passar alla. Min roll som ledare bygger mycket på att ta avstamp i mina och företagets värderingar och att leda mot de mål som vi har satt upp samt guida i de principer som är viktiga för att vår verksamhet ska lyckas. Jag tror mycket på att leda genom att vara en förebild, att vara en god ambassadör. Lyhördhet och ödmjukhet är två viktiga egenskaper för att lyckas. Jag vill bygga laget och låta medarbetarna få rätt förutsättningar för att vi tillsammans ska uppnå våra mål.

Motivering:

Pandemin plockade fram det bästa hos Joachim Frykberg, med 19 år i Jula, som var kylan själv när det hettade till våren 2020. Året blev ett kvitto på bolagets målmedvetna arbete. Mycket tillfaller Joachim Frykberg som utövar ett situationsanpassat ledarskap med transparent kommunikation och starkt affärsfokus.

LÄS MER: Explosiv tillväxt och nya affärer: Så har Joachim Frykberg förändrat Jula – år för år

Vinnarna i Retail Awards 2021 presenteras den 20 oktober i anslutning till Markets och Dagens industris heldagskonferens Retail Arena. Gå in här för att läsa mer och säkra din plats på Retail Arena och Retail Awards 2021.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev