Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Retail Awards

De kan vinna Retail Awards – här är 27 finalister i nio kategorier

De kan vinna Retail Awards – här är 27 finalister i nio kategorier

Nu har jurygrupperna mejslat fram handelns stjärnor. Här är hela listan på personer och företag som är finalister i årets upplaga av Retail Awards.

Publicerad: 20 september 2021, 07:04

Ämnen i artikeln:

Retail AwardsSvensk HandelE-handelButik

Johan Sjödin, vd för Jysk, Gunilla Åkerman, vd för Life, och Joachim Frykberg, vd för Jula, kan vinna kategorin Årets retailledare. Totalt finns 27 finalister i nio kategorier.

Foto: Fesenko Sergey

Innehåll

Årets arbetsgivare

Elgiganten

Motivering:

Med flera utbildningsinsatser, ett interaktivt informationssystem och ett unikt sätt att fånga upp medarbetares idéer till utveckling, blir det tydligt att Elgiganten ser medarbetare som sin största tillgång. Kedjan har under pandemin skapat en dokumenterat hög trygghet i arbetsmiljön. Långsiktiga karriärmöjligheter tas på största allvar.

LÄS MER: Hemelektronikjättens vd om den unika satsningen: ”Vill skapa en komplett lösning” 

Ica Kvantum Bollnäs

Motivering:

De små handlingarna gör stor skillnad. Med hjärta och engagemang tar handlaren Magnus Olsson sig tiden att varje dag hälsa på alla medarbetare och att stämma av läget. Allt för att säkerställa att alla mår bra som individer och inte ”bara” som medarbetare. Balans mellan arbete och fritid står högt.

LÄS MER: Butiken är Handelns bästa arbetsplats: ”Låter inte småsaker bli stora” 

Jysk

Motivering:

Under pandemin har Jysk skyddat sina medarbetare genom att bland annat begränsa antalet besökare i högre grad än rekommenderat. Trots det har både omsättning och resultat ökat markant. Här finns ett enormt fokus på medarbetarna. I dag kommer 70 procent av ledarna från de egna leden. Målet är 90 procent.

LÄS MER: Leveranskaoset hotar att sinka Jysks stora butikssatsning 

Årets retailledare

Johan Sjödin, vd Jysk

Motivering:

Jysk har utvecklats starkt under Johan Sjödins ledning. Han utövar ett naturligt ledarskap med personlighet och tydlighet. Med mycket hjärta coachar han medarbetare för att växa och gå vidare i organisationen. Han har också etablerat en positiv tävlingskultur som engagerar på varenda avdelning.

LÄS MER: Jysks kraftiga resultatlyft –efter säljframgångarna: ”Får betalt för våra investeringar” 

Gunnel Åkerman, vd Life

Motivering:

Har gått från ett eget butiksgolv till koncernchef. Tog över styret när kedjan svajade 2018 och har byggt en samlad organisation som skapade lönsamhet under tuffa förhållanden 2020. Hennes arbete med att riva silos och öka samarbetena över landsgränsernas har varit en nyckelfaktor.

LÄS MER: Livsviktig förändring – så ska Life vända förlust till vinst: ”Vridit och vänt på det mesta” 

Joachim Frykberg, vd Jula

Motivering:

Pandemin plockade fram det bästa hos Joachim Frykberg, med 19 år i Jula, som var kylan själv när det hettade till våren 2020. Året blev ett kvitto på bolagets målmedvetna arbete. Mycket tillfaller Joachim Frykberg som utövar ett situationsanpassat ledarskap med transparent kommunikation och starkt affärsfokus.

LÄS MER: Explosiv tillväxt och nya affärer: Så har Joachim Frykberg förändrat Jula – år för år 

Årets butikssäljare

Helena Stelius, butikschef Lindex Väsby centrum

Motivering:

Har under pandemin lyft personalen och fortsatt jobba med starka kundmöten. Helena hälsar välkommen med värme som känns och ögonkontakt som lyser på långt håll. Delar sin kunskap om produkterna och får köpsuget att växa från en produkt till en hel outfit – tänker helhet, involverar och skapar trevlig stämning.

Kristina Koulikova, säljare Elgiganten Phonehouse Solna/butikschef, Mall of Scandinavia

Motivering: 

Har under en utmanande tid tagit ett större ansvar i butiken i Solna centrum och skapat en säljplats där alla jobbar ihop. Kristina har hela tiden haft höga och jämna säljsiffror. På ett varmt och personligt sätt engagerar hon sig i kunden och blir en vän du kan lita på.

Umit Yilmaz, Clas Ohlson Trelleborg

Motivering:

Butiken har högst kundnöjdhet av kedjans alla butiker i Sverige. Umit är en av orsakerna. Han smittar av sig med sin energi både till kunder och kollegor. Har mångårig erfarenhet och skapar förtroende genom att hjälpa till på ett sakligt och trevligt sätt. Förklarar tydligt. Hyllas ofta av återkommande kunder.

Årets hållbarhetssatsning

Coop

Motivering:

Det ska vara enkelt att välja hållbart i matbutiken. Med hjälp av sin hållbarhetsdeklaration underlättar Coop för både konsumenter och inköpspersonal att göra mer hållbara val.

LÄS MER: Coops digitala lyft – slog rekord under IT-attacken: ”Ser fortsatt ökad försäljning”

Synsam

Motivering:

Plast från hav blir till glasögonbågar när Synsam med ett flertal banbrytande satsningar möjliggör för konsumenterna att köpa glasögon mer hållbart, cirkulärt och snart även närproducerat.

LÄS MER: Bildspel: Här får glasögon en andra chans – kika in i Synsams nya koncept 

Gant

Motivering:

Genom en tydlig kommunikation mot kunden utbildar Gant konsumenten och etablerar ett beteende som ger plaggen en längre livslängd samtidigt som de arbetar för att integrera mer hållbara material i sina kollektioner.

LÄS MER: Pandemin har skördat offer – så har Gant arbetat sig igenom krisen 

Årets butik

Pistill

Motivering:

Sexuell hälsa ska vara för alla – oavsett ålder. Hos Pistill får alla kunder den hjälp de behöver för att nå en bättre intimhälsa samtidigt som en rad samarbeten med sjukvården och andra instanser synliggör frågan för fler grupper i samhället.

Hepcat Store

Motivering:

Med sitt unika koncept skapar Hepcat Store mer än en butik. Genom både produkter och evenemang skapas en gemenskap runt en livsstil i en charmig utformning.

Ekeby Möbler

Motivering:

En välsorterad och harmonisk butik med kompetent personal som ger konsumenterna de bästa förutsättningarna att möblera sitt hem och hitta inspiration både i butiken och genom olika evenemang.

Årets Butikskedja

Jysk

Motivering:

Under pandemin har Jysk byggt upp ett förtroende hos sina kunder samtidigt som de har fortsatt att investera i sina fysiska butiker genom både nya etableringar och ett samlat koncept där kunden och medarbetarnas arbetsmiljö står i fokus.

LÄS MER: Jysk vill öppna fler butiker i större storlek – här är orterna kedjan sneglar på

Jula

Motivering:

Jula har tagit sig genom pandemin på ett imponerande sätt samtidigt som de har fortsatt att expandera kraftigt. Genom ett nytänkande i konceptet skapar de en större tydlighet och mer inspiration för kunden.

LÄS MER: Då kliver Jula in i Finland: ”Ser en möjlighet för ganska många varuhus” 

Flying Tiger Copenhagen

Motivering:

Med ett starkt helhetskoncept i ryggen fortsätter Flying Tiger Copenhagen att vara innovativa och förbättra kundupplevelsen genom lösningar som Scan and Go som effektiviserar och minskar köbildning.

LÄS MER: Danska snabbväxaren drog i bromsen: ”Haft en vansinnig tillväxt” 

Årets e-handel

Desenio

Motivering:

Med datadrivna processer, ett kreativt inhouseteam och förmågan att möta kunden där hon är levererar tillväxtmaskinen år efter år. En inspirerande plattform erbjuder svensk e-handel i världsklass på 35 marknader. 

LÄS MER: Vd:n om snabbväxarens oväntade bakslag: ”Det kom väldigt plötsligt” 

Netonnet

Motivering:

Med en snabb och lättnavigerad plattform, en affärsidé som visar på nytänk och mod att skippa rabatter till förmån för äkta värde har företaget nått framgång i form av mer en miljon klubbmedlemmar, ökad omsättning och fördubblat resultat.

LÄS MER: Susanne Holmström om Netonnets starka halvårsresultat, planerna framåt och trenderna som ska ge fortsatt tillväxt

Meds

Motivering:

Tack vare långsiktiga satsningar och lite naket har företaget på kort tid blivit en av de stora spelarna inom apoteksbranschen. En smidig kundresa och blixtsnabba leveranser i kombination med fortsatta investeringar bäddar för fortsatt tillväxt.

LÄS MER: Så ska Meds spränga miljardvallen – och bli en av de stora: ”På god väg” 

Årets omnikanal

Elgiganten

Motivering:

Genom ett gediget omniarbete som startades redan 2008 har företaget som få lyckats integrera den analoga butiksmiljön med den digitala för att leverera en samstämmig kundupplevelse i alla kanaler. Stabila tillväxttal talar för att det är rätt väg.

LÄS MER: Elgigantens plan för fortsatt tillväxt: ”Vi ska trycka gasen genom golvet” 

Willys

Motivering:

Genom strategiska satsningar i form av 50 nya butiker och hämtstationer har företaget visat på innovation och kundfokus genom att rekordsnabbt svarat på den ökade efterfrågan på click and collect på mat.

LÄS MER: ”Axfood tar höjd för mer e-handel och fortsatt tillväxt” 

Kjell & Company

Motivering:

Genom innovation och att bjuda på sig själva, inte minst genom liveshoppingevent från säljarnas egna hem, samt satsningar på nya leveranssätt och butikskoncept har Kjell&Company visat att omniupplevelsen är central för framtiden.

LÄS MER: Färska börs-vd:n i stor intervju: ”Jag är i grunden en datornörd” 

Årets logistik

Polarn o Pyret

Motivering:

Med kundinsikt som utgångspunkt har centrallagret kopplats ihop med butikernas lager vilket skapat nöjdare kunder. Det har gett snabbare leveranser och möjlighet att få hem en vara som bara finns i butik. En lysande strategi speciellt under pandemin.

LÄS MER: Polarn o Pyret toppar laget – värvar nyckelpersoner inför den fortsatta resan 

Netonnet

Motivering:

Genom ständig förbättring och utveckling vässas leveranserbjudandet kontinuerligt. De drivs av att optimera sina lastmile-lösningar och kan erbjuda 9 av tio kunder leverans inom 24 timmar. Fokus på kundupplevelsen syns när det gäller leveransen. 

LÄS MER: Netonnets vd om tillväxtresan: ”Vi ser inget tak de närmaste åren” 

Mekonomen

Motivering:

Tack vare långsiktiga logistiksatsningar har företaget ökat tillgängligheten på reservdelar, minskat risken för avbrott och förbättrat arbetsförhållandena. Investeringar som ger vinster både för företaget och personalen.

LÄS MER: Mekonomen accelererar – tvåsiffrig tillväxt andra kvartalet 

Vinnarna i Retail Awards 2021 presenteras den 20 oktober i anslutning till Markets och Dagens Industris heldagskonferens Retail Arena. Gå in här för att läsa mer och säkra din plats på Retail Arena och Retail Awards 2021.

 

Här är juryn i Retail Awards

Årets retailledare, butikssäljare och arbetsgivare

 

Mikael Sydner, juryordförande, Market

Rikard Bunnvik, jurymedlem, Svensk Handel

Lotta Eriksson, branschexpert, Custitude

Claes Linusson, branschexpert, Contra Sweden

Angela Nihlén, branschexpert, Culture by Design

Malin Lundberg, partner, Adyen

 

Årets butikskedja, butik och hållbarhetssatsning

 

Julia Forsberg, juryordförande, Market

Beatrice Ståhle, jurymedlem, Svensk Handel

Viktor Eklöf, branschexpert, HUI

Fredrik Kolterjahn, branschexpert, Detail in Retail

Maria Smith, branschexpert, Axfoundation

Patrik Höijer, partner, Nets

 

Årets e-handel, omniupplevelse och logistiksatsning

 

Helen Preutz, juryordförande, Market

Per Ljungberg, jurymedlem, Svensk Handel

Erik Sandberg, branschexpert, Linköpings universitet

Carin Blom, branschexpert, Postnord

Mattias Pihlström, branschexpert, HIQ

 

Fredrik Svedjetun

Mikael Sydner

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev