söndag4 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Retail Awards

Årets lojalitetsprogram skippar rabatterna – fokuserar på mjuka värden

Publicerad: 30 september 2020, 09:51

I en prispressad bransch särskiljer de sig med ett program som uteslutit rabatter och bonusar. Vinnare av årets lojalitetsprogram är Netonnets Klubbhyllan. ”Våra kundklubbsmedlemmar gillar oss mer än våra vanliga kunder”, säger marknadschef Carola Tiberg.

Ämnen i artikeln:

Retail AwardsNetonnetHemelektronikKundklubb

JF

Julia Forsberg

julia.forsberg@bonniernews.se


Läs mer: De är handelns stjärnor – här är samtliga vinnare från årets Retail Awards

Klubbhyllan har i dag omkring 750 000 medlemmar.

– Det är extra roligt att vinna ett sådant här pris, för att det handlar om just lojalitet, säger Carola Tiberg.

Många kundklubbar bygger på att premiera kunderna med rabatter och bonuscheckar.

– Det är ganska låg kreativitetsnivå när det landar i den delen. Det är så mycket mer som spelar roll när det handlar om att att få kundens uppmärksamhet och gillande, säger Carola Tiberg.

Netonnet har i stället satsat på mjuka värden i sin kundklubb. I ett koncept där kunden i vanliga fall gör det mesta själv, kan medlemmar få extra stöd och hjälp.

– Det är många som har varit avundsjuka på oss som har lyckats få en så stor kundklubb utan att betala i den formen som man gör genom rabatter.

I kundklubben kan medlemmarna bland annat ta del av tester, trendspaningar och tips från experter.

– Våra kundklubbsmedlemmar gillar oss mer än våra vanliga kunder, för att man kommer lite närmare varandra och har en dialog på ett annat sätt.

De som jobbar med Klubbhyllan hos Netonnet jublar över priset på Retail Awards.

Läs mer: Priser, intervjuer och glädjetårar – se Retail Awards-galan här

Carola Tiberg tror att just en tajt dialog med kunderna är en viktig del för en framgångsrik kundklubb.

– Det är inte alltid man träffar kunden öga mot öga. Men då tänker vi att det är viktigt att ändå se kunden och att besvara dem, så att man får känslan av att vi ser dem fast det är digitalt.

För att lyckas med det försöker Klubbhyllan ligga steget före och veta vad kunden vill ha.

– Vi jobbar ännu mer med kunddata för att komma närmare kunden och kunna var mer personlig i dialogen.

Hur har ni firat priset?
– Det är lite svårt att kunna göra det i de här tiderna. Men det är viktigt att man ändå lyfter fram det och det finns nog ingen i organisationen som inte vet om att vi fick det här priset.

Läs mer: Retail Awards: Vinnaren sticker ut genom sitt sätt att hantera trogna kunder

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev