Retail Awards
Årets butikskedja kombinerar tradition med nytänkande: ”Går tillbaka till vårt DNA”
Publicerad: 25 september 2020, 06:31
Foto: Shutterstock
Clas Ohlson kammade hem priset för Årets butikskedja på måndagens Retail Awards. ”Det här är ett kvitto på att omgivningen har lagt märke till att som vi har sysslat med de senaste två till tre åren”, säger operativ chef Johannes Åverling.
Johannes Åverling, operativ chef för Clas Ohlson i Sverige.
Läs mer: De är handelns stjärnor – här är samtliga vinnare från årets Retail Awards
”Clas Ohlson har lyckats förena en stolt tradition med nytänkande, hållbarhet och innovation som ger nöjda kunder”.
Så löd motiveringen på måndagens Retail Awards när Clas Ohlson tog hem priset som årets butikskedja.
Kedjans satsning med att ta fram smarta och hållbara lösningar har pågått under flera år.
– Det går tillbaka till vårt DNA, vi har alltid haft smarta produkter men jag tror att vi visar upp det på ett tydligare sätt, säger Johannes Åverling.
Han säger att alla på kedjan ska vara stolta över priset.
– Det här är ett kvitto på att omgivningen har lagt märke till allt som vi har sysslat med de senaste två till tre åren, vilket är fantastiskt roligt.
Att kunna erbjuda kunden rådgivning och tjänster har fått ta allt större plats de senaste åren. Clas fixare kan till exempel hjälpa kunden att montera och reparera produkter.
Läs mer: Priser, intervjuer och glädjetårar – se Retail Awards-galan här
– Vi pratar mycket om hur vi ska kunna ta oss från att ha bra produkter och priser till att kunna nyttja den enorma kunskap som finns i butikerna.
Satsningen som har pågått de senaste åren handlar om att skapa en helhetsupplevelse för kunden. I butikerna sätts produkterna i ett sammanhang genom att skapa exempelvis en balkong- eller badrumsmiljö.
– Vi satte den här strategin för tre år sedan och skulle få det att hända i 97 butiker i Sverige. Då är det viktigt att personalen förstår att de är vår viktigaste resurs.
Under veckan har Clas Ohlson haft två dagars digital kick off, där de har passat på att fira båda priserna från Retail Awards.
– Det blir lite speciellt nu i coronatider. Men vi vill samla alla butikschefer uppe i Dalarna så fort det är möjligt.
Läs mer: Retail Awards: Årets butikskedja tänker nytt samtidigt som den levererar
Juryns motivering
”Clas Ohlson har lyckats förena en stolt tradition med nytänkande, hållbarhet och innovation som ger nöjda kunder.”