fredag27 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Vilseledande reklam om Black Friday-rea – nu fälls Media Markt

Publicerad: 19 januari 2023, 09:31

Media Markt fälls av Reklamombudsmannen efter vilseledande Black Friday-reklam.

Hemelektronikkedjan Media Markt fälls av Reklamombudsmannen, detta efter en felaktig Black Friday-rea annonserats på Instagram.

Ämnen i artikeln:

Handeln

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


LÄS OCKSÅ: Unik lista: Outdoor-aktörerna som är hetast på Google – uppstickaren spöar jättarna

I ett enskilt beslut av Reklamombudsmannen daterat 19 december 2022 framgår det att Media Markt fälls för vilseledande reklam.

Reklamen det rör sig om är ett sponsrat inlägg på Instagram Stories som visar upp ett par hörlurar från Marshall till ett rea-pris på 777 kronor.

Texten "Black Friday hela veckan!" fanns med i annonsen, samt en direktlänk till produktsidan på Media Markts sajt.

När privatpersonen som anmält reklamen klickat sig vidare till hemsidan fanns dock inga hörlurar för 777 kronor, utan i stället var priset det ordinarie på 1290 kronor. En stor procentuell skillnad.

Förklaringen som ges från Media Markt, är att hörlurarna var en del av en Black Friday-kampanj som råkade hänga kvar lite för länge.

”Annonsen skulle tas bort från Instagram från och med 27 november kl. 23:59. Detta har dock inte skett på grund av fördröjningar i system, vilket olyckligtvis har gjort att annonsen har exponerats mot kund den 28 nov­ember. Det har inte skett medvetet att annonsera felaktigt och vilseledande pris ut mot kund och annonsör­en beklagar stort att det har inträffat”, skriver företaget i ett yttrande.

Även om felet skett av misstag eller tekniska fel, gör Reklamombudsmannen bedömningen att annonsen de facto var vilseledande.

”Av annonsörens yttrande framgår att produkten inte tillhandhölls till det rabatterade priset vid tidpunkten för reklamen. Reklamen är därför vilse­led­ande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler”, skriver Reklamombudsmannen i deras bedömning.

LÄS OCKSÅ: Svensk e-handel har ny etta – nu ska han bli dubbelt så stor: ”Utmaningen är att hålla sig hungrig”

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev