tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Så mycket drar Mio-handlarna in – konkurrensfaktorn mot Ikea: "Är ensamma om det"

Publicerad: 3 januari 2023, 09:26

"Det är ett fantastiskt företag", säger vd Björn Lindblad.

Foto: Mio

Förra våren publicerade Market en stor kartläggning över Mio-butikerna. I mellandagarna kom en färsk sådan från Expressen, i vilken det avslöjas hur mycket respektive butik drar in ekonomiskt.

Ämnen i artikeln:

MioDetaljhandelnEkonomi

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


LÄS OCKSÅ: Här samlar Elgiganten verksamheten på ett ställe: ”Bredare sortiment”

I förra veckan publicerade Expressen en färsk kartläggning över Mios 74 svenska varuhus.

Mio-koncernen har i dagsläget 58 franchisetagare, med Björn Lindblad i spetsen, som kom till företaget 2010 och har varit vd för kedjan sedan 2013.

– Det är ett fantastiskt företag. Och så har vi lycktas växa. När jag kom hit 2010 omsatte vi två miljarder. Då satte vi oss ner och bestämde oss för att göra en tydlig tillväxtplan och nu senast passerade vi sju miljarder i kedjan utan att behövt ta in extern hjälp, säger han till Expressen.

Det är välkänt att en viss svensk jätte, Ikea, har dominerat marknaden under en lång tid. Björn Lindblad menar dock att Mio har vissa konkurrensfördelar gentemot branschkollegan.

– Vi har en prismatris som sträcker sig från bra, bättre och till bäst vilket vi är ensamma om i marknaden. Vi har många olika stilar där man kan skapa ett modernt hem: skandinaviskt, romantiskt, rustikt och klassiskt. Vår bredd är möblerna för att skapa de här olika stilarna och valbarheten. Kunderna kan verkligen personalisera sina möbler som de vill ha det och anpassa det tills sina hem. säger han till tidningen.

Och sett till siffrorna för kedjans butiker, går det att konstatera att finanserna rullar på.

Mio:s fem största franchise

1. Barkaby, Bromma, Handen, Helsingborg, Kungens Kurva, Lund, Mall of Scandinavia, Malmö City, Malmö Fosie, Nacka, Stockholm City, Södertälje, Täby, Upplands Väsby, Värmdö, Ängelholm
Alla drivs av Mio Försäljning AB
Omsättning: 1 664 996 000 kronor
Rörelseresultat: 125 743 000 kronor
Mio Försäljning är ett helägt dotterbolag till Mio AB.


2. Enköping, Eskilstuna, Jönköping, Kalmar, Kristinehamn, Nässjö, Skövde, Sundsvall, Uppsala, Valbo, Västerås, Växjö, Örebro
Bro Möbler AB (Moderbolag BROFAST AB)
Omsättning: 1 304 416 000 kronor
Rörelseresultat: 80 681 000 kronor

3. Alingsås, Falkenberg, Kungsbacka, Mariestad, Mölndal, Varberg, Västra Frölunda

Ägarbolag: Erik Tiberg Möbler AB (Moderbolag till Erik Tiberg Gruppen AB)
Omsättning: 534 613 000 kronor

Rörelseresultat: 25 870 000 kronor

4. Katrineholm, Linköping, Mjölby, Mora, Norrköping, Nyköping

Ols Möbler AB (Moderbolag Fajo Holding AB)
Omsättning: 432 384 000 kronor
Rörelseresultat: 56 960 000 kronor

5. Umeå, Luleå

Mariedals Möbler i Umeå AB
Omsättning: 155 939 000 kronor
Rörelseresultat: 15 768 000 kronor

LÄS OCKSÅ: Kartläggning: Så går det för Mio-butikerna – ladda ner hela listan här

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev