Nyheter
Reitan vill skapa världens mest hållbara servicehandel – öppnar testbutik
Publicerad: 2 mars 2021, 08:52
Reitan Convenience vill ska skapa världens mest hållbara servicehandel. Som ett led i det lanserar bolaget nu varumärket PBX och efter sommaren öppnar en testbutik i Stockholm.
– Det här är en av våra största satsningar någonsin och det är något som måste göras om vi ska kunna driva en långsiktigt lönsam affär. Det är med stor ödmjukhet vi påbörjat denna resa med den ambitiösa målsättningen att skapa världens mest hållbara convenience. Med PBX ska vi skapa en affärsmodell med positivt avtryck: såväl grönt och socialt som ekonomiskt, säger vd Mariette Kristenson i en kommentar.
Den butik som öppnar i Albano-området i Stockholm efter sommaren ska fungera som ett lab där bolaget kan testa olika hållbara lösningar, både vad gäller drift och utbud, för att på ett snabbare sätt kunna ställa om den ordinarie verksamheten.
PBX är en del av Reitan Convenience hållbarhetsstrategi. Tillsammans med Prosperous Planet har bolaget tagit fram tolv löften som ska uppfyllas, bland annat ska verksamheten vara klimatneutral 2030.