Nyheter
Matbutikerna kapar kostnader när försäljningen svajar: ”Vi fortsätter skruva på allt”
Publicerad: 18 januari 2023, 09:31
Jaana Runesson, handlare på Ica Nära Berghallen, Skinnskatteberg. Mattias Berglund, Coop-företagare på Engströms livs i Stockholmsstadsdelen Bromma. Therese Awén, butikschef för Hemköp i Hedemora.
Foto: Privat
2022 blev tufft även för den vanligtvis robusta dagligvaruhandeln. Butikerna har fått parera minskande marginaler genom att skära ner på kostnader. Nu hoppas man på ett bättre 2023.
Loke Westberg
Ellen Larsson
Monika Nilsson Lysell
Butikerna som Market har varit i kontakt med bekräftar att det gångna året varit tufft – även inom dagligvarubranschen. Men förändrade konsumtionsbeteenden – och ökade kostnader – har slagit ojämnt
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.