Maria Mikkonen, chefekonom på Svensk Handel, Ola Nevander, analytiker och makroekonom, samt retailstrategen Magnus Ohlsson ger sin syn på vad kriget i Ukraina har inneburit för svensk detaljhandel. De är inte överens om hur klokt Ikea agerar just nu.
Foto: Dmitri Lovetsky/AP
Historiskt tufft för detaljhandeln – risk för konkursvåg om kriget blir långvarigt
Trots att den direkta handeln med Ukraina och Ryssland var begränsad har kriget fått enorma konsekvenser för Sveriges detaljhandel. Sedan den ryska invasionen har försäljningsutvecklingen backat i alla sektorer. ”Det har aldrig sett så här illa ut”, säger Maria Mikkonen, chefekonom på Svensk Handel.
Annika Wilhelmson
När ryska soldater invaderade Ukraina för snart ett år sedan gick kriget hårt åt de redan drabbade leveranskedjorna. Medan internationella bolag stängde ned verksamheten i Ryssland växte oron bland svenska detaljhandlare. Prognoser pekade på ökande priser och att hushållen skulle hålla allt hårdare i pengarna. Försäljningen av "prepperprodukter" ökade samtidigt lavinartat.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.