lördag10 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Framtidstron stiger inom e-handeln – men butikerna ser mörkare på tillvaron

Publicerad: 26 april 2023, 06:44

Svensk Handels vd Sofia Larsen ser en något ljusare e-handel i april.

Foto: Pressbild

Den svenska handeln är fortsatt pessimistisk – men i e-handeln börjar utsikterna ljusna. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för april.

Ämnen i artikeln:

Svensk HandelDetaljhandeln

Annika Wilhelmson

annika.wilhelmson@bonniernews.se


I över ett år har svenska handlare haft en negativ syn på den närmsta framtiden. I den så kallade Framtidsindikatorn för april sjunker förväntningarna i fysiska butiker med ytterligare 2,3 enheter och landar på 71,9. Värdet sammanväger handlarnas syn på försäljning, lönsamhet och antal anställda och har ett neutralt värde på 100.

– Att människor konsumerar är centralt för handeln, och det gör man inte i lika stor utsträckning för stunden. Vi ser också hur handelns kostnader ökar och hur marginalerna minskar. Därför ställer vi oss fortsatt frågande till vad regeringen ville uppnå när de höjde arbetsgivaravgifterna i början av april, då de höjer företagens kostnader ytterligare, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel i ett pressmeddelande.

E-handeln är den enda delbransch där utsikterna ljusnar – särskilt vad gäller lönsamhet och möjligheten att anställa. Månadens ökning på 6,6 enheter ger indikatorvärdet 84,4 – vilket fortfarande är en bra bit under det neutrala värdet 100.

– Även fast läget är tufft finns det många ljusglimtar inom den svenska e-handeln. Vi ser hur tillväxten för kläder och skor ökade under det första kvartalet och det finns många företag med starka varumärken som trots konjunkturläget fångar konsumenternas intresse. Dessutom stundar snart sommaren, vilket innebär fler inköp och ett större behov av extrapersonal, säger Sofia Larsen.

Den höga inflationen, höga räntor och oroliga tider slår också hårt mot partihandlarnas förväntningar på framtiden, i månadens mätning minskade indikatorvärdet med 2,5 enheter till 75,1.

Framtidsindikatorn april 2023

Butik: 71,9 (-2,3)

E-handel: 84,4 (6,6)

Partihandel: 75,1 (-2,5)

Siffran parentes avser förändringen mot förra månaden.

Källa: Svensk Handel

LÄS OCKSÅ: Icas rörelsemarginal på ny bottennivå: ”Prissänkningarna påverkar resultatet”

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev