tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Byggvarukedjans nya koncept på plats i 60 butiker: ”Skapar en tydligare kedjeidentitet”

Publicerad: 17 januari 2023, 13:04

Bild från Bolist Ljungaverk, som är en av butikerna som implementerat det nya konceptet.

Foto: Pressbild

I december 2021 avslöjade Bolist att man lanserar ett nytt butikskoncept. Nu har det implementerats i 60 butiker och lika många till kommer få ett ansiktslyft under 2023.

Ämnen i artikeln:

BolistMestergruppenDetaljhandeln

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


Syftet med det nya konceptet är att stärka kedjans position samtidigt som man lyfter kunderbjudandet och gör det enklare att navigera i butikerna.

– Vi har under 2022 arbetat på i ett bra tempo och våra medlemmar har gjort ett fantastiskt arbete med den nya profileringen. Vi kan redan nu se en mätbar förändring gällande en ökad försäljning och kundnöjdhet hos de butiker som ställt om under året. Det har blivit lättare för våra kunder att hitta och få ännu bättre hjälp i butikerna, säger Marie Andersson, ansvarig för butiks- och tjänsteutveckling på Bolist.

LÄS OCKSÅ: Byggvaruhuset på jakt efter fler handlare: ”Ett starkt koncept och vi kan erbjuda en rejäl uppbackning”

Byggvarukedjan består av 175 fristående bygg- och järnvaruhandlare runtom i landet.

Det är just den lokala entreprenören och det lokala samhället som Bolist vill lyfta fram.

– Bolist är ett starkt varumärke och med vår närhet har vi ett högt förtroende bland våra kunder. Med det nya konceptet skapar vi en tydligare kedjeidentitet och en ökad varumärkeskännedom kring våra butiker, säger Marie Andersson i en kommentar.

Planen är att ställa om ytterligare 60 butiker från norr till söder under 2023, och alltså dubbla beståndet av det nya konceptet.

– Vi har en unik position på marknaden som Sveriges närmaste byggvaruhus. Vi vässar nu vårt kunderbjudande ytterligare med det nya konceptet där vi har haft möjligheten att anpassa oss efter våra lokala förutsättningar och våra kunders behov. Vi tror på den lokala handeln, säger Bolist Ljungaverks delägare Ida Gisselman i pressmeddelandet.

LÄS OCKSÅ: Total kris eller köpfest? – 29 branschprofiler om trenderna som förändrar handeln 2023

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev