onsdag7 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Market Awards

Uppstickaren Inet tar förstapris – piken mot finalisterna: ”Ska slå de stora på fingrarna”

Publicerad: 19 oktober 2022, 17:55

Inet var glada efter förstapriset i sin kategori.

Kjell & Company, Inet och Elgiganten stod som finalister inom kategorin Hemelektronik. Inet korades som vinnare av prisjuryn, som imponeras av bolagets siffror. ”Framtiden blir tuffare”, varnade dock vd Erik Wickman från scenen.

Ämnen i artikeln:

Market AwardsInetElgigantenKjell & Company

Isidor Beslic

isidor.beslic@bonniernews.se


Uppstickaren Inet utsågs till vinnare på Markets Awards i kategorin Hemelektronik, där man mötte tuff konkurrens i form av storspelarna Elgiganten och Kjell & Company.  

”Imponerande siffror” och ett ”nytänk som imponerar” slog juryn fast i sin prismotivering.

– Men framtiden blir tuffare än åren som varit. Branschen har haft fördel av pandemin och fokus på hemmet, säger vd Erik Wickman och passar på att pika konkurrenterna:

– Jag ser dock att det finns möjligheter och tror att det kommer bli tuffare för andra än för oss. Vi kan ta marknadsandelar och slå de stora på fingrarna.

I sin helhet lyder juryns motivering:

”Årets vinnare redovisar siffror som imponerar, digitala lösningar som levererar och ett nytänk som inspirerar. Under en period som har präglats av stora utmaningar på marknaden, och tuff konkurrens från branschens giganter, har vår vinnare bevisat att de är hemelektronikhandelns mest spännande snabbväxare.”

Fakta. Market Awards

• Market Awards delas ut till de främsta företagen i de tio största branscherna i detaljhandeln.

• Fem områden granskas i detalj: Försäljnings- och resultattillväxt samt andra ekonomiska nyckeltal, kundnöjdhet, varumärkesstyrka och marknadsposition, innovationsförmåga och hållbarhetsarbete.

• Bolagsdata samlas in från Xtreme Insights och Better Business World Wide.

• Juryn består av:

Fredrik Lange, docent, avdelningen för marknad och strategi, Center of Retailing, Handelshögskolan i Stockholm.

Per Davidson, vd, Xtreme Insights.

Fredrik Siljelöf, analyschef Xtreme Insights.

Lina Schölin, vd Better Business World Wide.

Fredrik Svedjetun, chefredaktör Market.

Maja Florin, affärsområdeschef Di-gruppen Möten & koncept.

Läs här för mer information om tävlingen.

 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev