Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Market Awards

Tre förebilder gör upp i kategorin Skönhet & hälsa: ”Alltid haft ett stort fokus på att vara lönsamma”

Tre förebilder gör upp i kategorin Skönhet & hälsa: ”Alltid haft ett stort fokus på att vara lönsamma”

Apotea, Lyko och Rituals. De är finalister i kategorin Hälsa & Skönhet inför Market Awards. ”Vi har vuxit enormt mycket som bolag under det senaste året”, säger en av dem om segerchanserna. Här berättar toppcheferna mer om vad som gör dem till en vinnare, utvecklingen det senaste året och framtida utmaningar.

Publicerad: 14 oktober 2022, 07:40

Ämnen i artikeln:

Market AwardsApoteaLykoRituals

Pär Svärdsson, vd för Apotea, Rickard Lyko, vd för Lyko och Susanne Andersson, marknadschef för Rituals.

Innehåll

Market Awards är den nya årliga tävlingen för den svenska detaljhandeln. Här är det företagens faktiska utveckling som står i fokus – och för att vinna krävs såväl starka ekonomiska nyckeltal som en god utveckling vad gäller varumärke, innovation, kundnöjdhet och hållbarhet.

Efter en omfattande research har Market Awards-juryn vaskat fram 30 finalister i 10 olika kategorier. 

Här är de tre finalisterna i kategorin Hälsa & skönhet:

Rickard Lyko, vd för Lyko.

Rickard Lyko, vd, Lyko

Vad gör er till värdiga vinnare av priset?  
– Vi har vuxit enormt mycket som bolag under det senaste året. Vi har förvärvat både varumärken, egna fabriker i Sverige och byggt en organisation som klarar att hantera tillväxten och samtidigt leverera en fantastisk kundupplevelse.  

Vilken prestation är ni mest stolt över det senaste året?   
– Att vi var det första bolaget i Sverige att ta bort alla fossila leveransalternativ för att påskynda omställningen av handeln.  

Branschen är inne i en turbulent tid. Hur agerar ni för att komma ut starkare på andra sidan?  
– Vi har alltid vuxit med lönsamhet men vi fortsätter att satsa för att fånga de möjligheter som ges. Vårt mål är att vara etta eller två inom vår kategori på alla våra marknader och i en turbulent tid ges många möjligheter, så vi är optimistiska.   

Vilken är ert bolags främsta utmaning framåt?
– Att hålla siktet på våra långsiktiga mål samtidigt som vi fokuserar och är taktiska här och nu. 

Susanne Andersson, marknadschef för Rituals.

Susanne Andersson, marknadschef, Rituals

Vad skulle utmärkelsen Market Awards betyda för Rituals?  
– Vi är väldigt stolta över att ha blivit nominerade. Våra kunder ger oss dagligen bekräftelse genom sin uppskattning men att även bli uppmärksammade genom Market Awards helhetsperspektiv betyder väldigt mycket för oss. 

Vad är ni mest stolt över det senaste året?  
– Något som sticker ut lite extra är att vi blivit B-corp certifierade. En certifiering som kräver att verksamheten bedrivs transparant och uppfyller de högsta miljömässiga och sociala standarderna. För oss är hållbarheten en hjärtfråga och ett åtagande som i dag genomsyrar allt vi gör.  

Hur jobbar ni för att vara en attraktiv arbetsgivare?  
– För att vara en attraktiv arbetsgivare så är det viktigt att vi har ett bra ledarskap, som får människor att må bra och utvecklas. När våra medarbetare trivs och känner trygghet så blir de engagerade och det är engagemang som gör den stora skillnaden. Vi vet att bra ledarskap leder till välmående team och glada kunder som genererar positiva finansiella resultat. 

Pär Svärdson, vd för Apotea.

Pär Svärdson, vd, Apotea

Vad är du mest stolt över det senaste året?
– När kriget i Ukraina startade såg vi en önskan att kunna hjälpa, både internt och hos våra kunder. Mindre än en vecka efter kriget startade levererade vi den första leveransen med sjukvårdsutrustning. Totalt har vi samlat in över elva miljoner kronor och skeppat tio lastbilar med sjukvårdsutrustning som tagits emot av sjukhus i Ukraina – det är vi stolta över. 

Vad anser du är viktigast för att som bolag vara en bra förebild inom handeln?
– Vi har alltid haft ett stort fokus på att vi ska vara lönsamma, något som jag ser som en förutsättning för att bygga ekonomiskt hållbara bolag. Jag tror att det och vårt hårda arbete med att ställa krav på våra leverantörer kring hållbarhet och vår utveckling av emissionsfria transporter gör Apotea till en bra förebild.  

Vilken är Apoteas främsta utmaning framåt?
– Att bibehålla vår servicenivå i takt med att vi växer och fortsätta leva upp till kundlöftet. 

Vinnarna i Market Awards koras i anslutning till Markets och Dagens Industris stora konferens Retail Arena på Grand Hôtel i Stockholm. Här kan du läsa mer om Market Awards-galan och anmäla ditt företag.

Tävlingen genomförts av Market i samarbete med våra partners Xtreme Insight, Better Business samt Center for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm. Tidningen Aktuell Hållbarhet har också hjälpt till med en analys av företagens hållbarhetsarbete.

Pontus Edman

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev