Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Market Awards

Synsams jubel över storvinsten: ”Bygger intern stolthet”

Publicerad: 25 oktober 2022, 06:08

Synsam tog hem storvinsten på Market Awards.

Foto: Pax Engström Nyström

I tuff konkurrens tog Synsam hem storvinsten på Market Awards. ”Detta bygger intern stolthet vilket är så viktigt i dessa tider”, säger vd Håkan Lundstedt.

Ämnen i artikeln:

Market AwardsSynsam

Annika Wilhelmson

annika.wilhelmson@bonniernews.se


Juryn konstaterade att Synsams ”arbete inspirerar och driver positiv förändring i hela branschen”. Företagets utvecklade kundupplevelse, både vad gäller personlig service och upplevelsen i butik, ett starkt hållbarhetsarbete och stora kliv vad gäller innovation, varumärke och sortiment ledde fram till storvinsten Årets retailföretag på Market Awards. 

– Vi är fantastiskt glada och ödmjuka att i tuff konkurrens bland många duktiga bolag ta hem detta pris, det är kul för alla våra medarbetare som kämpar varje dag i butiker och online. Detta bygger intern stolthet vilket är så viktigt i dessa tider. Nu firar vi en stund, det finns mycket kvar att ge och innovationstakten fortsätter.

Vad är motorn bakom att ni nått dit?
– Jag skulle vilja framhålla tre saker: medarbetaren, kunden och innovationskraft.

För två år sedan beslutade ni att flytta hem produktionen till Sverige, varför det?
– Det är ett led i Synsams hållbarhetsagenda och ger tydliga konkurrensfördelar, så som ett minskat klimatavtryck i form av kortare transporter, fokus på cirkulära, återvunna och närproducerade material samt att få ut produkter till marknaden snabbare.

Och i augusti öppnade produktionscentret på Frösön utanför Östersund. Vilka fördelar har det inneburit?
– För kunden innebär det att vi erbjuder närproducerade glasögonbågar med ökad kontroll och minskad risk för störningar. Vi får en snabbare time-to-market och ett bättre anpassat sortiment för den nordiska marknaden – exempelvis vår första kollektion Jämtö. Det bygger enorm stolthet för Synsam.

LÄS OCKSÅ: Här är alla vinnarna av Market Awards

Vinsten firades i spegelsalen på Grand Hotel.

Foto: Pax Engström Nyström

LÄS OCKSÅ: 21 butiker på 22 månader – Synsam med blixtsnabb utrullning av ”nya” konceptet

Synsam Recycling Outlet har vuxit snabbt, med 21 butiker sedan starten i december 2020. Vilka reaktioner har ni fått från kunder och konkurrenter?
– Kedjan har blivit en succé i hur den mottagits av kunderna och vi ser att vi attraherar nya målgrupper, kunder i alla åldrar som vill göra medvetna val, få attraktiva erbjudanden och fynda. Vi möjliggör detta i en medveten butiksmiljö som är attraktiv, snygg och lättnavigerad. Och inte minst nu när vi går in i tuffare tider är det mycket bra att detta koncept finns.

Hur har inträdet på börsen påverkat Synsam?
– Det finns många fördelar med noteringen. Vi stimuleras av ökade krav i rapporteringen och av återkopplingen från marknaden. Uppmärksamheten kring Synsam Group har också stigit i takt med noteringen och ökad kommunikation. Sammantaget är det stimulerande och positivt.

Vad satsar ni på framåt?
– Vi har mål om en organisk tillväxt på 8 till 12 procent på medellång sikt och en plan om att öppna 90 nya butiker mellan åren 2021 och 2023. 

Nu står vi inför tuffare tider, hur rustar ni för det?
– Det handlar som alltid om att uppfylla kundens behov, att vara relevant och erbjuda produkter och tjänster för alla plånböcker. Synsam har sedan länge en prisgaranti, vilket gör oss prisvärda. Vår marknad drivs av långsiktiga tillväxtfaktorer. Behovet av synhjälpmedel och ögonhälsa växer i takt ökad skärmanvändning och en åldrande befolkning. Vi ska finnas där för att hjälpa både i butik och online.

LÄS OCKSÅ: Kartläggning: Tuff start för många nynoterade handlare – här är börsens vinnare och förlorare

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev